Saturday, January 26, 2008

Israel och Palestina - eller ; orsak och verkan i historia!

Så var det kris igen ( för 1000 gången) Gazaborna råkar av någon anledning ha galningar
som skickar raketer över till Israel. Landet svarar med att göra situationen jävligare för den normale Gazabon, som vars högsta drömm är att leva i fred, säkerhet. Samt att barnen skall kunna få leva i ett land med hopp om framtiden. Hur mycket hopp finns för den genomsnittliga Palestiniern?

Min något trötte palestinske vänn fick frågor om Palestina vid en fest varvid jag skämtade med honom ; att han alldrig slipper hemlandet- även när han skall ha skoj! ( han har fåglar och olivträd på väggarna för att bli mer harmonisk..)
Som tur var förklarade han situationen för sin bekanta som inte hade koll på Israel och Palestina. Ganska förenklat men historiskt korrekt ( kom inte och säg att landet Israel innan Israel inte beostod av människor som bode på det geografiska området)

- Jo , tänk om svenskarna blev fördrivna från Sverige, hur skulle du känna ? Vännen blev naturligtvis bestört. Fördrivna? Hur? Varför? När?

Och här börjar kontroversen kring Israel och Palestina, allt anant är en fotnot. Om man är pro Israel så kommer det automtatiska svaret " Men herre gud, det slaktades ju 9 miljoner Judar , vad var det för fel att skapa en judisk stat?" Svaret blir " Felet var att man skapade en stat där det redan fanns människor" och så där håller det på. Man kan retoriskt använda sig av olika årtal, händelser, och framförallt känsloargument.

För den historiskt totalt okunnige, så har Judar i alla tider fördrivets. Man kan säga att de anklagats för allting. Och av den anledningen skall de ha en stat, kosta vad det kosta vill. Orsak och verkan..

En pro Israel kommer också hänvisa till det faktum att det regnar raketer över Israel. Det kan låta typ så här, tror jag!

- Men alltså allvarligt, om någon skickar raketer över oss och hotar våran säkerhet så måste vi göra allt vi kan för att stoppa detta. Inkluderat åtgärder som helt omintetgör det civila samhället ( alltså det Palestinska) om sedan konsekvenserna blir att invånarna i det aktulle området än mer stöder radikala rörelser såsom Hamas, det räknar man inte med. Orsak och verkan. Logik är tufft. På med skyddslapparna.

Min mamma konstaterade att Israels agerande i Gaza nog resulterade i ett antal villiga självmordsbombare, vilket är hemskt; det var väl inte det som var syftet med de israeliska åtgärderna! Syftet var ju att hindra raketer och självmordsbombare. Åter igen, logik är inte roligt. Allt har en orsak och verkan. Människors handlande har alltid en orsak och verkan.

- De är så rädda, både palestinier och israeler. Min palestinska vän tittar på mig för att se om verkligen har fattat vad han just sa.

Men jag förstår inte. Hur kan jag förstå Israels och Palestinas folk. Jag har ju inte ens varit i området. Även om det spöklika Betlehem ( turismen florerar knappast ) skulle vara intressant att besöka. Även Judiska bosättningar och Palestinska områden.

Jag suckar innan jag publicerar inlägget. Ockhams rakkniv lär oss bland annat att skära bort de oviktiga runt problemet för att se det viktiga, kärnan. Kärnan i konflikten är geografiska områden. Om inte Palestina får mer mark och en chans att knyta samman öarna som Palestina är idag, så kommer alldrig konflikten att lösas. Allting är , just det, orsak och verkan..

( Jag är inte antisemit, däremot ateist. Däremot har jag samma åsikt när det gäller alla religioner, att de är hokus pokus)

Andra bloggar om: , , , ,

1 comment:

Mattias Sääksjärvi said...

Ja det är väl hokus pokus panik just nu. Man ska aldrig underskatta Hamas och nu verkar de ha gjort något som faktiskt skulle kunna utmärkas som det smartaste år 2008. Ingen klandrar ett fattigt och svältande folk när de spränger sönder murar för att känna frihetens andetag. Vilka som stog för verktygen försvinner nästan i den hysteri som blir resultatet. Kvar står ett skamset Israel som näst intill hissar vitt flagg. Kvar blir också ett diktatoriskt Egypten som tappar ansikte när man inte klarar av att skydda sina egna gränser. Jag håller med dej om att kärnan ligger i geografi. Men kanske ännu mer handlar det om makt och att grupperingar i både Israel och Palestina är så svårhanterliga. Varje försök för moderata krafter att ena sig försöker någon galning hindra, ibland från israeliskt håll o ibland från palestinskt. Har besökt Palestina och Israel och i ärlighetens namn blir man bara än mer bitter av att se hur storpolitiken neglegerar den vanlige medborgaren och ser den som kreatur.