Friday, February 1, 2008

Göran Persson....inte igen, snälla!

Göran Persson, den blygsamma ledaren har sökt bidrag på 26 000 kr för hemtjänst som han i en TV debatt med Fredrik Reinfeldt sagt så här om. Läs och gråt, eller skratta om du är borgare!

”Om Reinfeldt vill att någon annan städar åt honom så står det honom fritt. Men han ska själ betala vad det kostar. Det är inte jag eller svenska folket som ska betala Reinfeldts städning.

Det var den klassiska socialdemokratiska retoriken om att människor med pengar själva ska betala sina pigor. " http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1747691.ab

Det räcker NU, du skadar SAP. GP har ju varit statsminister i 10 år!?

1. Bygga en hergård ( ok, rent tekniskt är det ingen herrgård tror jag, men det ut som en)
2 Börja jobba för tok på tidgt på en PR byrå, som självklart gärna använder hans kunskaper som statsminister mindre än ett år innan han avgick. Snacka om kap för byrån!
3. Säga elaka saker om människor i Göran- the movie! Mona kan nog tänka... eller har GP samma åsikt också numera när hon är partiledare?
4. Vara tydlig med att hemnära tjänster inte är en bra grej, sedan söker han MAXAT bidrag för detta. Men HALLLÅ var någonstans i orden " Skada inte partiet!" förstår han inte?
5. 26 000 , bidrag för detta hemnära tjänster som han inte gillade förrut, men tycker är skönt i sin fina herrgård som sin släkting byggt, och blivit fälld för taskig arbetsmijö.

Det är som en fransk såpa. Och partiet skadas.

PS. Jag glömde att berätta att Ingvar Karlsson bor i en 3a och har alla pengar på ett vanlig sparkonto. Man drömmer sig tillbaka.... DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

20 comments:

Catti Ullström said...

Och jag förmodar att du varje månad ringer skatteverket för att betala in den extra skatt som borgliga regeringen tagit bort och vi ville ha kvar?

Skämt åsido tycker jag att angreppen mot Persson saknar grund, helt och hållet. Eller om inte grund så åtminstone logik. Man kan vara emot ett system, och ändå nyttja det. Herregud, vi gör det ju varje dag. Vi lever ju efter reglerna i ett samhälle där vi inte nödvändigtvis gillar alla reglerna. Så fungerar det. Även för Persson.

Anton Andersson said...

Måste nog instämma med cattis. även om jag också tycker att detta sticker lite i ögonen..

Anna U SSK said...

Jag instämmer också! Det är ju självklart att ALLA i Sverige har samma rätt att göra de avdrag och de utnytta de förmåner som finns för tillfället. Det är absolut inte det samma som att vara för dessa! Dessvärre brukar högern tycka tvärtom - de anser sig t.ex. ha rätt att betala sin städhjälp svart (för att de tycker att det borde vara så billigt och för att de inte har råd) och om de tycker att det är ideologiskt fel att vi har tv-avgift så struntar de helt enkelt i att betala den. Enligt samma princip borde vi i SSK som är för en stor offentlig sektor betala in extra mycket skatt varje månad (jobbavdraget som vi är emot och så lite till kanske), om vi är förmögna borde vi betala in förmögenhetsskatt (för den ville vi ha kvar), får vi ett arv eller en gåva så bör vi skicka in lite till skatteverket (för vi ville ju aldrig att arvs- och gåvoskatten skulle avskaffas) och när vi köper produkter med mycket socker i borde vi som är för höjd moms på socker också pröjsa lite extra.

Eller också inte.

Kanske är det bäst om alla bara försöker följa de lagar som riksdagen beslutat om. Och om vi erkänner allas lika rätt att följa dem. Oavsett partifärg och position.

Anonymous said...

Tycker inte heller att man skall fundera så mycket på hur G.P lever och skattar. Han måste ju få göra vad han vill med sina pengar och skatta efter de regler som finns. Det är klart att borgarna försöker ta billiga poäng. Eftersom de tycker det är OK att inte betala avgifter som man inte sympatiserar med så tycker de väl att vi skall betala lite extra när vi tycker skatten är för låg.

Bloggaren KAS said...

Göran Persson har varit vårt lands statsminister i tio år han har även varit socialdemokraternas valde ledare.

Under dessa tio år har skrivits lagar som gäller lika för alla.

Sedan GP avgick har stiftats nya lagar som gäller alla.

GP arbetar och skattar och gör avdrag efter de regler och lagar som gäller i Sverige.

Den här bloggposten är en urusel beskrivning av vårt lands sätt att fungera, vördnad för valresultat och likhet inför lagen.

Kort och gott snorvalpar som förspråkar att vissa inte skall få sköta sin privata ekonomi enligt gällande lag har mycket att lära om mänsklig samlevnad och samhällsbygge.

Bloggaren KAS

Catti Ullström said...

"Kort och gott snorvalpar som förspråkar att vissa inte skall få sköta sin privata ekonomi enligt gällande lag har mycket att lära om mänsklig samlevnad och samhällsbygge."

Kom igen KAS, härskartekniker känns ju väldigt 90-tal. Argumentera gärna, som övriga snorvalpar som inte heller håller med johan gör, men bespara oss floskler.

Anonymous said...

Nu har Göran Persson själv kommenterat saken i Expressen på denna länk http://jonkoping.expressen.se/nyheter/1.1035250/persson-bisarrt-att-inte-folja-reglerna

Bloggaren KAS said...

Catti jag tog bara seden dit jag kom.

"Men HALLLÅ! Hur korkad får man bli!" skrevs det om GP i bloggposten.

Jag anser att det är snorvalpsaktigt att argumentera på det viset. Jag utövar inga härskartekniker alls det är inte möjligt att göra i den roll jag befinner mig i, jag har heller inga ambitioner att utöva sådana.

Det är inte bra när socialdemokratiska bloggare börjar att bli citerade i parti och minut i SvD, det är heller inte bra att socialdemokratiska bloggare kallar vår förre statsminister för korkad.

Men skall jag vara riktigt ärlig så är min kommentar egentligen "och sen"

KAS

Anonymous said...

Jag tror "vanligt" folk håller med mig. Det räcker gott och väl! Man skall inte utnyttja de system som man varit emot. Hade han inte tagit bidrag för 26 tusen kronor hade saken varit en annan femma.

Och JA, jag anser att han skadat partiet.

Snorvalp och sådana epitet kommer jag inte kommentera. Det är helt enkelt för lågt...
Mvh
Johan Nyström

bloggaren kas said...

Att kalla GP för korkad står i paritet med att kalla Johan Nyström för en snorvalp.

Men det fattar inte Johan.

Däremot när Johan skriver "jag anser att han skadat partiet" så är det en formulering som inte på något vis är lika låg.

Synd att ni anser er själva vara i stånd att kunna bruka invektiv om vår förra statsminister men inte tål att jag gör detsamma om er.

Det är bara ett bevis för att er intelektuella kapacitet innehåller någon slags skada, vilket inte bådar gott om det är en allmän åkomma hos studenter som är socialdemokrater.

Anna said...

Johan!
Jag undrar bara om du anser att ALLA i Sverige inte har samma rätt att följa de lagar och regler som riksdagen har beslutat om?

Om jag föreslår att vi ska sänka hastighetsgränsen på 90-vägar till 80 km/h i hela landet och sedan aldrig får genomföra det förslaget eftersom något annat parti får majoritet i riksdagen och beslutar att höja gränsen till 100 km/h istället - ska jag då ändå köra i 80? Eller behövs inte det eftersom jag bara är en vanlig partimedlem? Skulle det behövas om jag hade förtroendeuppdrag på kommunal nivå? Landstingsnivå? Eller gäller det bara statsråd? Eller kanske bara den som någon gång varit statsminister?

Göran Persson är långt ifrån felfri och det är kanske inte alltid hans handlingar gagnat rörelsen. Men att han inte ska ha samma rätt som du, jag, Reinfelt och alla andra i Sverige att göra de avdrag i deklarationen som var och en av oss har rätt att göra - det är faktiskt helt ologiskt. Även om han aldrig själv skulle ha infört eller röstat för denna avdragsrätt - som naturligtvis i sig är helt förkastlig.

Anna (som också är medlem i SSK) said...

KAS - dra nu inte alla SSK:are över en kam. Inlägget får stå för Johan Nyströms egna åsikter och representerar inte på något sätt klubbens eller övriga medlemmars åsikter. Vi har högt i tak i SSK och högt i tak i bloggosfären. Jag tror inte att det är något större fel på den intellektuella kapaciteten hos s-studenter idag - tvärtom!

Bloggaren kas said...

Anna

Det tror inte jag heller, även om man skulle kunna tolka min skrivning så .:)

Jag tror inte heller att Johan menar att GP är helt korkad även om hans skrivning kan tolkas så.

jag vet inte om man ens skulle våga eller vilja kalla
Tobias Billström för en korkad snorvalp
, men jag tror inte att han skulle bli förvånad om jag gjorde det.

KAS

KAS

Anonymous said...

Bra att vi har högt i tak i SSK; känns bra att vara i en klubb där man kan uttrycka saker!
( annars vore det ingen poäng att vara medlemm,liksom, kanske för övrigt är detta huvudproblemet inom ungdomsförbunden? )

Jag är liksom inte ensamm om att tycka som jag tycker. Är ganska övertygad om detta....dubbelmoral brukar inte vara populärt!!

Alltså motorvägsgrejen är ganska rolig! Men ok, om det dör fler i trafiken så tycker jag att man skall följa det man argumenterat för ( man har argumenterar för lägre hastigheter..). Alltså köra i 80, sedan kommer det i praktiken bli problem för att den som gör detta kommer bli en trafikfara eftersom att alla andra kommer köra i 100.
Vilket är lite annorlunda är bidragsgrejen. Men det var ett roligt exempel! I detta fall måste man följa vad de andra gör ( pga. trafikfara).

Poängen är att GP har sökt bidrag som han varit emot (förhoppningsvis ärligt också, annars är det ännu värre).
Att han hyr in städhjälp i sig bryr jag mig inte om. Det är bidragen på 26 000 kr som stör mig rejält. Det i sig och allting och andra sköna blunders gör att bilden av ex. statsministern bli solkig för den vanliga medborgaren.

Vilket skadar partiet. Det hela är så klumpigt.

Sedan så är det klart att man "skyddar" sina egna, men njuter av att moderaterna har gjort bort sig i regeringsställning. Det är alltid "lättare" att se vad andra har gjort för fel än vad man själv, eller ens egna har gjort..

Slutsats: Jag gillar inte att man säger en sak och gör en annan!

Johan Nyström

Anonymous said...

Läs gärna vad Morian har skrivit.
http://promemorian.blogspot.com/2008/02/bisarra-bortfrklaringar.html

Johan Nyström

Anton Andersson said...

Att kritisera en offentlig person och kalla en stadsminister för korkad är en helt annan sak än att kalla en person på en blogg för det samma.

Skärpning! Läste inte detta förens nu annars hade jag raderat inlägget.
Trotts att detta är internet. Snälla håll en god ton!

Johan Nyström said...

Har ändrat inlägget. Nu blir det inte lika "aggresivt" längre!

Johan Nyström said...

.. och så ber jag om ursäkt för den där dummma meningen som jag skrev utan att reflektera tillräckligt!

Anonymous said...

Hur skulle det se ut om t.ex miljöpartiets Maria Wetterstrand och Peter Eriksson åker och köper varsina Hummrar (bilen alltså)? Sedan säger de: "Vi kör vilka bilar vi vill. Vi följer bara de regelverk som finns, det vore bisarrt att inte göra det."
Eller om IOGT-NTO:s ordförande åker till Tyskland och lastar en minibuss full med sprit bara för att det är tillåtet?
Det handlar om att leva som man lär!!! Och det gör inte f.d HSB!

Anton Andersson said...

Min kommentar var inte riktad mot Johan utan de som kommenterat här. Jag tycker att det finns gränser för vad man får säga om en offentlig person men den gränser går inte vid att kalla en före detta stadsminiser korkad. Att kalla en privatperson för invektiv och rikta detta direkt mot personen är däremot en helt annan sak.