Thursday, February 28, 2008

S borde ha ett tydligt sammarbete med Mp inför valet 2010!

Jag läser i en DN artkel att de väljare som röstade på Alliansen i senaste valet och som nu har gått över till S ( vilket gör opinionssiffrorna glada) , kan bara tänka sig att sammarbeta med Mp, och inte Vp.
Vilket är helt logiskt.

Kärnväljare hos S , har inga problem med att sammarbeta med Mp och Vp. Däremot så har väljare som lutar åt både blocken ett tydligt avståndstagande mot Vp, vilket har såklart att göra med att dessa väljare ser sig som mera liberala än vad kärnväljare hos S ser sig som.

Slutsats: Om man vill locka väljare som är blockbytare ( rösta både höger och vänster), så skall man tydligt deklarera att man tänker sammarbeta med Mp efter valet men att Vp inte får plats i detta sammarbete.

Detta passar också utmärkt för S, som har lättare att sammarbete med Mp , än Vp. Speciellt Vp som det ser ut idag, men en dogmatisk vänster med "sanningen" hos sig.. =)

Att säga som vanligt att man söker bara socialdemokratiskt förtroende, blir fegt, då alla vet att S måste sammarbete med antingen Mp eller Mp och Vp för att kuna regera.

Jag tror inte heller det blir möjligt att utmana en Allians som är sammansvetsad, utan att ha ett tydligt alternativ.

PS . I dagens DN debatt skriver Luciano och Östberg om behovet att sänka skatten för småföretagare, inte en dag för sent. Speciellt inte när borgarna höjde skatten med 3% efter valet , vilket är en lustig åtgärd för företagskramande partier. Men glöm inte marknadsutbildningarna! Ds.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 comments:

Catti Ullström said...

I den här frågan tycker jag du har helt fel. Jag vet att många håller med dig, bl a partiledningen. Men jag tror det är en utveckling som vore dålig för det demokratiska klimatet. Jag ska försöka förklara hur jag resonerar.

För det första ser jag ingen poäng i ett samarbete innan valet. Inga fler allianser, vi bör inte ta ytterligare ett steg mot tvåpartisystem. Sen tror jag faktiskt att vi har lättare att samarbeta med v än mp. Men det är ett antagande helt och hållet grundat på hörsägen från de som sysslat mer med politik än jag själv.

Nej, ingen ny allians. Och om vi skulle samarbeta med några tycker jag v vore bättre.

Anonymous said...

Ok intressant! Tvåpartisystem är ett bra argument, vilket är ett starkt demokratiargument.

Sedan så kan det mycket väl vara så att det är lättare att sammarbete med Vp än Mp, men där hoppas jag att Mp förändras så att de blir regeringsdugliga.

Det som är synd med Vp är att deras förnyar falang som på deras senaste kongress blev nermanglade är intressanta. Ett parti som ligger mellan S och Vp vore mycket intressant.

JOhan Nyström