Wednesday, February 27, 2008

Tommas Östros vill höja skatten!

I en intervju uppger Tommas Östros att han kan tänka sig att höja en skatt. Den på Alkoläsk...

Citatet kommer från en intervju i SVD låter såhär:

"- Vi ska inte ta ut en krona för mycket i skatt, jag har själv som skatteminister deltagit i att lätta på skatterna för låg- och medelinkomsttagare. Samtidigt måste man göra en avvägning, hur intäkterna ser ut, vilket reformutrymme det finns.

Men i en konkret skattefråga efterlyser Thomas Östros aktion: skatten på alkoläsk bör höjas.

– Det finns skäl att titta på detta ordentligt och vidta förändringar. Jag tror att alla föräldrar delar en oro över vad som är på väg att hända med ungdomars alkoholkonsumtion, och problemet är att alkoläsken har en väldig attraktionskraft. "

Vän av ordning undrar hur skatten på alkoläsk ska kunna bekosta nya välfärdssatsningar. mycket super väll ändå inte svenska ungdomar?

Vi sossar får lura på detta lite till inför valet 2010 tror jag. Om "reformutrymme" finns kanske det skulle vara på sin plats att höja det totala skatteuttaget så att det räcker till att förbättra det offentliga?


Det tycker åtminstone jag skulle vara bra. Jag har förståelse för om partiet behöver tänka på vilka skatter man skall höja och vilka man kall behålla. Tycker i alla fall att det vore på sin plats att tydligt signalera att det totala skatteuttaget skall upp. För vi tycker väll fortfarande att offentlig sektor och transföreringssystem är bra?

Andra bloggar om: , , , , ,



2 comments:

Malin said...

Det är inte sannolikt att vi ska kunna genomföra de förbättringar i välfärden som vi talar om och samtidigt hålla skatterna nere på borgarnas nivåer. Ekvationen går inte ihop. Visst är låga skatter bra men på bekostnad av vad?!

Anton Andersson said...

Gärna noll i skatt på arbete för mig. Om rättvisa var gratis.