Saturday, May 31, 2008

It's all about the money, Adam Tensta

Kommer ni ihåg när Meja sålde guld i Japan. Det gör jag. Big moment. Ända till någon upplyste mig om att guld innebär 40 000 sålda ex. 40 000 ex i ett land med omkring 128 miljoner invånare är inte speciellt imponerande. Det var heller aldrig Mejas musik, men hon var svensk och jag klappade mina tolvåriga tassar till dum di dum dum it's all about the money.

Häromdagen stod det i tidningen att Adam Tenstas debutplatta sålt 5000 ex. Vad det kan tänkas motsvara i metallform vete gudarna, men med tanke på de tusentals kids och andra som lyssnar på musiken låter 5000 lite kackigt och ingenting att skryta med.

Adam Tensta har dock, tvärtemot vad man kan tro, inte anledning att vara ledsen. Jag gissar att STIM kan hans kontonummer utantill och att mannen har en ljus framtid att blicka mot. Alltså. CD-skivan är död. Hitta på något nytt. Gör som Marit Bergman och låt fansen prenumera på en låt i månaden via hemsidan. Ta ut högre bredbandsavgifter för de som vill tanka ned med gott samvete. CD-skivan är död, musiken lever. Det måste politikerna förstå och uppmuntra.

När Meja slog igenom talades det mycket om hur mycket klirr den svenska musikexporten gav. Idag, när svensk musikexport drar in 6-7 miljarder SEK per år, har både branchen och politikerna tystnat. Men artisterna fortsatte spela också efter att skivindustrin börjat gå på knäna.

Det ligger nu en stor utmaning i att marknadsföra och sprida svensk musik utomlands, på skiva eller i andra format. Musik är kultur och kultur är en viktig förutsättning för förståelsen människor emellan. Det handlar därför om en utmaning där vinsten inte enbart kan mätas i ekonomiska termer.

It's not all about the money.

Peace out.

Andra bloggar om: , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Premunera på en låt i månaden är ingen dum ide! Men det är en känsla att få ett helt albumm på en gång. Bergmann är klart smart, och jag är även avis på att hon bor i NY.

Jaq tror visserligen inte att CD skivan är helt död, den kommer nog leva ett tag till, men det är som du säger, att artisterna och företagen måste inse hur verkligheten fungerar.

Internet är ju för musik en riktig injektion, även om det också innebär problem.

På något sätt måste artisterna får sitt levebröd, men att tänka på det gamla sättet kanske inte är det som löser problemet med fildelning.

Johan Nyström

Anonymous said...

Att sälja guld och platina osv är olika i olika länder. Att sälja 40 000 skivor i Japan är inte guld. Meja har garanterat sålt mycket, mycket mer än så .

Kolla gärna fakta innan ni droppar info/tankar.