Thursday, June 19, 2008

Hey, FRA , vem behöver integriet?

Jag sitter med en försenad skoluppgift. Det är dock svårt att INTE gå in på Federlays hemsida och se att han har 500 + inlägg som handlar om att han har svikit sina ideal. Igår var de 200..

Jag inser med förskräckelse att jag INTE kan skratta åt CIA , NSA och de andra 12 underrättelsetjänsterna som finns i USA. Jag tror faktiskt att amerikanarna är impade över att den svenska regeringen INTE behövde mörka att de i framtiden kommer köra all kommunikation genom en superdator. Det var några hundra som blev sura och demmosterade snällt utanför riksdagen, de riktigt radikala var de som klappade händerna I riksdagen ( vilket man inte får). Om ett år orkar ingen göra någonting.

Vi är alla skyldiga eftersom att all kommunikation går igenom den där förbenade superdatorn. En grej brukar annars vara att man är oskydlig till motsatsen bevisas.

Så vad är syftet?

Vad brukar vi vara rädda för när det gäller militären.. just det.. tänk lite mera.. ja .. precis Mother Russia! Jag tittade på text tv igår och läste att Ryssland av någon anledning har mycket datatrafik som går genom Sverige.

Man vill sälja underrättelsematerial för att få saker tillbaka ifrån andra västländer. På kuppen struntar man i de grundläggande mänskliga rättigheterna som säger att man skall få ha ett privatliv. Skippa integriteten har ingen dött av.

Ett problem kan ju vara att Ryssland satsar över 300 miljarder på försvaret medan Sverige satsar drygt 38. Fast det måste man glömma, det är ju jobbigt om det finns +10 FRA i Ryssland som bla. spionerar på Sverige.

Sverige har sedan några timmar blivit mycket mindre demokratiskt och det skulle inte förvåna mig om vi bryter mot ett gäng internationella lagar som handlar om mänskliga rättigheter.

Ovh VAD är det som är hotet. Terroristerna har ju försvagats i världen ( de blir ju rätt tröttsamma efter ett tag) VILKET hot finns mot lilla pytte Sverige?

Och inte nog... SÄPO är till och med emot FRA avlyssningen.... lever jag i en fantasivärld??

No comments: