Wednesday, July 2, 2008

Suck, Amerika när skall ni lära er?

( Jag har tyvärr ockuperat denna sida ett tag, men jag kan inte bli att skriva ett till blogginlägg innan jag drar till en enslig stuga i Småland ett par veckor, med garanterat ingen telefon och internet=

Jag skulle skriva om vårdvalet Stockholm, som inte gått så bra , eftersom att man inte tagit hänsyn till socioekonomiska faktorer. Men jag snubblade över en helt sjuk grej på DN som jag måste skriva om. Vårvalet Stockholm framstår som jätte gulligt i jämförelse med vad jag skriver om.

Ok, är du redo att läsa någonting absurt. Jag häpnar , men skall senare förklara hur en amerikan tänker. Vilket kommer förvåna dig.

"I december 2002 lärde den amerikanska militären ut förhörsmetoder till personalen på Guantanamolägret. Vad förhörsledarna inte sade, eller visste, var att metoderna de visade var exakt samma som kineserna använde för att tvinga fram falska bekännelser från amerikanska fångar under Koreakriget."
DN


Ok, i Amerikansk säkerhetspolitik så går den amerikanska säkerheten före allt annat. Och då menar jag även mänskliga rättigheter. Guantananmo Bay fångar kallas för "illegala kombatanter" för att undslippa Genevekonventionen. Dessutom sitter fångarna kvar på ön utan rättslig prövning. Vilket är en grundbult i juridik, man skall om inte bevisen räcker släppas fri. Detta struntar dock Amerika i, eftersom att man menar att dessa kan vara potentiella terrorister. Obsvera ordet potentiel, det är inte så att man inte vet att det sitter oskyldiga människor på Guantanamo Bay, och varför inte ha en rättslig prövning.

Amerika har en dubbelmoral. Samtidigt som kan klagar på diktaturer såsom Kina för att tortera folk och vara allmänt emot demokrati, så innebär detta inte att man inte använder sig av samma metoder ; om dessa är framgångsrika.

Man kan inte krossa diktaturer på deras egna sätt. Alltså, det är ologiskt att CIA agenter åker runt i världen och fångar in potentiella terrorister utan legal prövning. Grunden härrör från maximet :
1. Amerikansk säkerhet över allt annat.

Man skapar genom denna maxim ett Amerikahat inte minst i mellanöstern.

"
- Varenda amerikan borde vara chockad, säger senator Carl Levin till New York Times."

Det får avsluta alltihopa. ...



3 comments:

Anonymous said...

Håller inte alls med. Glöm inte att USA är en sann demokrati. Dom har till skillnad från diktaturer stöd av folket. Har ingen egen blogg (ännu) men detta inlägget skulle lika gärna kunna vara skrivet av mig:
http://miata.blogg.se/2008/june/folkratt.html

Lisa (MUF)

la fée verte said...

"Amerika har en dubbelmoral. Samtidigt som kan klagar på diktaturer såsom Kina för att tortera folk och vara allmänt emot demokrati, så innebär detta inte att man inte använder sig av samma metoder ; om dessa är framgångsrika"

Jag hàller med om att USA har en dubbelmoral (de är de väl ökända för generellt), däremot sà màste jag pàpeka att de här även använder metoder som har visat sig producera lögner och alltsà inte alls är framgàngsrika. Den stora fràgan är kanske varför?

Nina Eriksson, såklart said...

Hörröni SSKare. Vad tycker ni om det här?

Almega försöker skämta till och visar med ”glimten i ögat” deras syn på facket.

Kolla in filmerna som faktiskt är rätt roliga:

http://www.youtube.com/watch?v=DaLLX16S3SQ

och

http://www.youtube.com/watch?v=t_ZJ8hhILZQ