Monday, August 11, 2008

Att binda ihop medelklass och arbetarklass

( Jag vet, toklångt inlägg! Men nu har jag skrivit det och orkar inte mala ner det kortare. Även om jag läst det 5 gånger)

Jag får ofta huvudverk när jag tänker på politik. Anledningen är att jag inser att jag bara kan göra minimal nytta; man måste ha makt för att kunna förändra!! Idealist+realist=?
Det har dock varit en hel del intressanta grejer de senaste veckorna, samt så vill jag inte plugga.

1. DN artikeln där Josefsson ( tidigare inlägg) skriver att över 70% av svenskarna stödjer välfärdstaten. Men att den nu minskas drastiskt. Retorik och handling hänger inte riktigt ihop.
Handels ekonom trodde att den nuvarande välfärdsstaten kan vara borta om 15-20 år. Skrämmande tanke. 3/4 samhället någon?

2. DN artikel två ( hittar den inte på nätet) , där en sociolog i helgen disskuterade vänstern i Europa och Socialdemokratins problem. Mest slående är väl de tyska socialdemokraterna som har neråt 20% (chock!!) om jag minns rätt!? Problemen finns även i Frankrike och i Storbritannien, Brown som i ett fyllnadsval fick storstryk i fd. starkt Labourfäste. Lösningen enligt författaren är typ ett stark EU sammarbete, och **** massa ?????

3. Studentförbundens artikel i SVD där det framgår att S+Mp+V är starka på universitet och högskolor. S hade 45% någonting. Intressant är Antons diskussion kring vad det är som studenterna stödjer, en radikal Socialdemokrati eller den nuvarande "social"liberala. Jag tror på radikal "light". Jag är förvånad över at V inte är större. "Broder/Syster" 4% måste byta Ohly. Sät dit Brink hon är cool. Eller någon gammal marxist med mycket skägg. Helst tysktalande.


4. Sahlin och strategin för att vinna *jäsp* medelklassen. Allas våran huvudverk. Stockholm innerstad is the shit! ( Hur i ***** skall man få en Hugo Boss kostym att rösta vänster?)

5. Tvärdrags "deppresiva" nummer om Arbetarrörelsens död + Klas Gustavssons rakbladsanalys av PR-Persson. Kör med Buddistisk psykologi, leva i nuet. aka mindfullness läs:
" Vart du än går är du där"

Pappas lägenhet

Vi börjar i min pappas lägenhet. Vi åt middag och jag skrek in till köket " Det finns sex socialdemokratiska partier i riksdagen och ett kommunistiskt!!" Pappa höll väl inte riktigt med. Han hoppas på att Alliansen skall vara mera ideologiska och mindre nervösa.
Men med sina föredetta marxistiska glasögon inser att ett Djurholmsparti inte vinner, det måste vara Täby "light".

Min drastiska poäng var väl att alla trängs i mitten, man vill vinna denna bångstyriga medelklass


" Alla skall med" Eller är det " Alla skall med, kanske"

Jag premunerar på ETC ( AIP är tråkig och förutsägbar, Pravda!) jag hajade till när jag satt och läste om hur ETC tyckte att LO var fega som inte vågade stödja sjuksyrrorna och hur SAP har förlorat sin ideologiska kompass. Ehrenberg är mycket skarp. Sedan läste jag veckans Uffe och skrattade gott.

Sociologin och socialdemokratin

Samhället består av grupper. Vissa är "fatttiga" , vissa är "rika", men de flesta är härligt "medel". Socialdemokratin har hållit ihop de "fattiga" med de som är "medel" genom solidarisk politik där man ger och tar men världen har förändrats sedan 1900 talets början och världen har dessutom blivit mera globaliserad, komplicerad, fixerad, bombardiserad.

Gilla läget och inse att någonting måste göras för att vilja få medeklassen att betala hög skatt och få trygghet. Det är smart ( på kort sikt) att gå med på delar av Alliansens skattepolitik men välldigt tråkigt. Genom att köpa delar av Alliansens politik blir S inte ett rött parti utan börjar ändra färg till blått. Skillnader suddas ut. Och jag vet att detta har varit fallet sedan ehum, 80 talet?

Sosse liberal la la la la sosse radikal la la la la sosse liberalradikal la la la sosse typ lost la la la..
Förlåt!

Arbetarklassen skall i teorin bli rasande när de får det sämre, men de (kvinnorna) har inte tid, ty de måste städa, diska, laga mat, laga mannen, laga barnen, laga hushållet, laga sig själv, och kanske också sova. Tid med kärlek?

Arbetarklassen har inte tid att bli arga. Arbetarklassen har inte tid med politik. Socialdemokratin är inte en arbetarrörelse, Socialdemokratin är en medelklassrörelse. Dessutom välldigt manlig, och eurocentrerad. Men det går att förändra. Om man vill...


Ironi, med en bäsk sötma

Jag är medelklass, Sveriges medeklass röst!
Genom propaganda maskineriet ( media) tror jag att Sverige är i konstant kris och man måste dra åt tummskruvarna för sjuka och arbetslösa... OJ jag blev visst arbetslös! Var är A-kassan och Försäkringskassan, såhär trodde jag inte det skulle vara?

- Jaha, har Sverige alldrig varit så rikt sett med BNP? Nä det menar du inte, varför har jag då köpt "lögnen" om "kris" Sverige? Ja just det, mina värderingar speglas av de allmänna klimatet ( jag är ju en kollektiv varelse). Jag tror fortfarande på välfärden, men kanske inte snart längre. Jag börjar luta åt att försäkringar är bra. De som inte kan betala får skylla sig själva. Varför tänka på andra och sig själv när man kan tänka på sig själv, bara? Moderaterna är till för de rika, ja det stämmer, men för mig som medelklass tjänar jag på deras politik, OM jag inte blir sjuk och arbetslös, och det tänker jag inte bli.

-Det här med jämlikhet är gammalt sosse-snack.

-Nä menar du att Sverige för många länder fortfarande är ett föregångsland för trygghet och ekonomisk tillväxt? Det trodde jag alldrig! Går det att kombinera ekonomisk tillväxt med trygghet?! Nä , du skojar? Jaha, är vi till och med konkurrenskraftiga enligt World Economic Forum, ligger bra till i OECD och FN´s Human Developement Index. Varför skriver alldrig DN och SVD om det? Alltså du kan inte heller mena att Sverige är ett "fritt" land enligt freedomhouse.org som typ är en nyliberal tankesmedja?

Lite senare..

Glatt slut:

-Vad häftigt, jag kan alltså betala hög skatt, få en hög dos trygghet, och samtidigt veta att det går ekonomiskt? Vad tur att någon informerade mig i sista sekunden, annars hade jag nog köpt teorin om "Privat är alltid bättre än offentlig" !

PS. För övrigt känner jag ingen trygghet alls med nuvarande opinionsiffror, utan tror faktiskt att Alliansen vinner valet 2010 med större marginal än förrut. Att S går neråt 30% och Mp dansar hela natten även om de inte får vara med och regera med Alliansen DS.

No comments: