Friday, August 22, 2008

DN debatt - same same , but different ?

SAP´s artikel i DN debatt idag visar att S fortsätter att ligga och skvalpa i mitten.

"... Det behövs investeringar för att dra nytta av Sveriges styrkor och pressa tillbaka ökande priser, växande arbetslöshet och sjunkande tillväxt."

"... nya skattesänkningar som Reinfeldt beskriver som en ”finanspolitisk stimulans” kommer enligt finansdepartementets egna kalkyler att närmare till hälften tillfalla höginkomsttagare"

Analys

Det är lite lagom radikalt, sosse liberalt sådär. Jag vet att många ogillar att jag andvänder ordet liberal men om man frågar de flesta statsvetare så skulle de gladeligen erkänna att S vid 80 talet gav upp sin radikala politik för en mera radikal "light". Feldt är mycket viktig för denna omdaning. Detta speglas också i att ledande personer heter Östros och förrut Nuder. Även Mona tror jag igentligen inte har så mycket agg inför socialliberalismen? Denna ideologi fungerar utmärlt för de flesta, men inte för de som har det riktigt dåligt.

Men det enklaste är såklart att alltid kalla sig för Socialdemokrat även om det i sig inte betyder någonting. Socialdemokrat emot vad?

För mig så är nuvarande Socialdemokrati mycket bra, eftersom att jag tillhör den breda medelklassen. Men jag kan inte låta bli att undra hur det skulle vara om jag kommit ifrån lite tuffare mijö?

Jag vill gärna se företrädare för partiet åka ut till socioekonomiskt utsatta områden och försöka att få dem att tro att det blir en stor skillnad mellan en Allians och en SAP regering.

Förlåt att jag är hård. Jag vet att det är jobbigt att tänka sig att många inte kommer se en sådan stor skillnad på latte-light sossar och latte Aliansen.

Jag vet hur sosse liberaler tänker. För jag har själv haft denna åsikt i många år. Tyvärr så kan jag inte längre förneka att denna ståndpunkt lämnar de som har det mycket tufft utanför. Jag pratar om de psykiskt sjuka ( har själv mått jävligt illa en gång) de hemlösa, misshandlade kvinnor, arbetslösa, sjukskrivna. Listan kan göras lång!

Min rening, katarsis, består i att jag inte längre kan acceptera att någon människa mår dåligt. Även om det partistrategiskt är "fel" ( att inte maximera väljarbasen är farligt. Sedan kan man fråga sig hur det skulle gå om man fick med de som är utanför)

Medkänsla och kärlek till den andre, måste sträcka sig över fokusgrupper....

No comments: