Monday, August 18, 2008

Om medkänsla och kärlek

Jag har varit inne på mindfullness, alltså buddistisk psykologi ( dock är jag ateist..) som menar att man skall träna sig på att vara i nuet för att må bra. Sedan har jag till min förvåning hittat tre Dalai Lama böcker i min bokhylla och börjat läsa på nytt en bok som heter "Etik för ett nytt millenium"

Trots att jag tycker ganska synd om Dalai Lama som vid två års ålder sågs vara den reinkarnerade Dalai Lama och sattes i buddistisk skolning välldigt tidigt. Så kan jag inte låta bli att starkt gilla det han skriver. Han har en välldigt tydligt språk och gör saker inte mera komplicera än vad de är.

Buddismen fokuserar välldigt starkt på att människan inte är en separat individ , utan snarare en individ som påverkar andra invider hela tiden medvetet och omedvetet.

Buddismen är alltså starkt kollektivistisk, med tankar som går att applicera i alla samhällen, i alla tider, eftersom att grundtankarna är att träna sin medkänsla och kärlek till andra människor. Träna sig är att bla. meditera. Och nej, meditation är inget svårt, du kan meditera när du springer, går, simmar, gymmar, sitter stilla i en stol.

Meditation
Grejen med meditation är att du skall träna dig att inte göra någonting. Det är allt!
Den som pratar om hur viktigt det är med ett mantra, eller sitta så och så, har inte fattat att folk mediterar på olika sätt! Det finns inget bättre eller sämre sätt att meditera.
Du kan till och med meditera liggandes på golvet.


Buddismen och lycka
Grundtesen i Buddismen är att alla människor strävar efter lycka, och att människor blir lyckligare när de visar medkänsla och kärlek till andra människor ( tänk om människor alltid i alla situationer ville hjälpa dig att må bra, och att du intog samma inställning?)

Tanken är faktiskt välldigt enkel, när andra människor är lyckliga, så kommer jag också att vara lycklig, när andra människor är olyckliga kommer jag påverkas av detta och antagligen bli mindre lycklig ( jag blir ialla fall inte mer lycklig, om jag inte har någon patologisk störning)

Lycklig blir man inte när man söker efter lycka ( tänk på om du är lycklig och lycklighetsgraden minskar) utan när man gör aktiviteter som leder till lycka. Handling således.

Ok, vad har allt detta new age snack med politik att göra?

Svar: Jätte jätte mycket ! =)

Tänk er en politik som utgår ifrån att människor hänger ihop och inte är atomer ! ( hejdå nyliberalism)
Tänk er en politik där det ses som självklar att bra schysta villkor för alla människor, även sjuka och arbetslösa ( det är faktiskt speciellt de sjuka, arbetstslösa och de som har det tufft som behöver medkänsla och kärlek)! Tänk att veta att människan mitt emot dig vill dig väl, och inte bara tycker att du tar upp plats på tunnelbanan.

Tänk er ett samhälle där människor tränas i medkänsla och kärlek mot sin nästa!

Det hela är välldigt enkelt, jag hjälper dig nu, så hjälper du mig senare, när jag irrar i mörkret sökandes efter ljus.

Och det är inget flummig över att bry sig om andra människor. Det är inte 60/70 talet längre där hippies trodde att Buddister och Hinduer satt och "rökte på" hela dagarna.

Buddismen är stenhård på så vis att läran kräver att du för att du själv skall finna lycka måste ta in andras lycka i beräkningen.

Det folk snöar in sig mest kanske när det gäller Buddismen är kanske flummig meditation ( som inte är flummig) och kläderna munkarna bär. Vilket är att missa poängen av vad religionen säger.

Du behöver inte vara religiös för att använda religiösa principer!
Den som på allvar menar att om de 10 budorden inte fanns så får man göra allting; ja den skall du akta dig för..

Varför är jag då inte religiös om jag nu gillar Buddismens ( kanske alla religioner) medkänsla och kärleks budskap?

Religioner är för mig helt onödiga. Jag är skeptisk empiriker, och det behövs ingen Gud i beräkningen ( Big Bang). Att Gud måste finnas, som vissa påstår , finner jag högst roande! Varför någonting måste finnas, men är så himla svår att bevisa är ju ett uppenbart problem.

Meditera ett par minuter varje dag och du kommer finna ökad harmoni. Kör så det ryker... =)

No comments: