Friday, August 29, 2008

Tyska socialdemokratin och dess identitet

(Jag är knarkad på kaffe, har sovit 4 timmar och är olyckligt förälskad. Det medför att mitt ego blir välldigt stort. Ledsen för det.. sedan är inlägget negativt. Det blir så!)

Identitetskris
Läste Der Spiegel som är en tysk tidning, och kollade in en artikel som handlade om den tyska socialdemokratin ( SPD) en veteran sa att SPD (25%) har förlorat sin identitet.
OJ , det känner jag igen, tänkte jag, och masserade geniknölarna! Sedan ramlade jag på nya Ordfront där "sahlismen" nagelfaras. Kan det finnas en koppling mellan svensk socialdemokrati och EU´s kamekaze sossepartier? Svaret är njae. Det går ju *host* bra nu .... vänta tills 2010. Då kommer välfärdssattsningarna ( efter att de slaktats i tre år). Garanterat! Alliansen är inte dum.

Jag har insett att det finns partister som tror att SAP är det naturliga partiet vid makten. Fel verklighetsbild. Att tro att Alliansen kommer göra det så svårt för folk att de fattar att nått är i görningen kan ni, gamla säkra partister glömma. Alliansen kommer beroende % forsla in pengar i välfärden ( VSO), kanske till och mer mera än SAP?

Helt ärligt, ingenting "stort" kommer hända i socialdemokratin när partiet är +40% (S=mitten) Och kom inte dragandes med toppstyrda rådslag. S är ett hierarkiskt parti som alla andra, det vet alla medlemmar som skall "tycka" saker. Sedan minskar de också..

Döden och terapi
Folkrörelsen är död! SAP måste gå i terapi och lära känna sig "själv" igen. Vad vill SAP?
Det är vanligt i terapi att man bla. har skev verklighetsbild. Vilken världsbild har SAP?

Jag är inte tokradikal, Jag menar inte att alla i SAP skall gå runt med röda stjärnor, det vore förödande. Samtidigt är jag trött på triangulering, personfixering, post-politik, PR- Byråer, Supporterbegrepp ( man står utanför planen och hejar..)


Jag är trött på politiker som inte vågar vara politiker. Hur svårt kan det vara?


SAP- enligt mig

1. Partiet bildas och är härligt radikalt.
2. Partiet får makt, radikaliteten börjar minska i snabb takt!
3. Partiet = Staten. Kapitalismen skall nu inte avskaffas, eller jo. om 200 år eller nått.
4. 80 tal. Nyliberalism. Kris. Hjälp vad göra nu. Ungdommar har portfölj och läser Notzick.
5. AHA! SAP kan också sno åt sig massa tankar. tänka tänka..
6. S blir S, inte ap i slutet.
7. Massa sossar blir förvirrade. Är SAP för samhällsförändring, vem är denna Feldt?
8. Förvirringen består. S vinner dock val.
9. M får storstryk, Alliansen går i effektiv terapi ( kognitiv beteende terapi). Slutatsen blir, härma vänstern. I retorik, inte handling.
10. Alliansen , eller "sosse-light" vinner knappt. Men vinner. Jag dricker ett öl dagen efter som heter " Bitter" och klagar som alla på Göran, fast det var ju inte bara hans fel! ( **** analytiker)
11. Fackföreningsrörelsen får mindre makt.
12. Kampen mellan de "goda" och "onda" fortsätter. Men har verkligen S förstått att man måste ha en tydlig identitet? Liksom en människa utan identitet leder till kriser, leder ett parti utan identitet till kriser!

Jag läser kombatanterna Kielos och Borgnäs som förespråkar olika vägar för SAP i tidningen Tiden. Jag känner igen positionerna ....

Jag känner mig gammal, välldigt välldigt gammal!


(Jag tittar mot skyn och undrar, om det finns en Gud? Hur kan han tillåta fattiga människor som inte gjort något större ont att de lider? ( teodice problemet)
Jag får inget svar. Eftersom att en allsmäktig Gud inte kan acceptera världens tillstånd!
Så jag gräver ner mig i hoppet och skapar min egen värld. Ty denna värld har så mycket lidelse)

No comments: