Monday, September 8, 2008

Fånig poesi


Det är kanske fånigt att inte vara taktisk
glömma medelklassens bekymmer för ett tag,
kanske lite löjligt att vilja ha en hyresrätt
gammalmodigt att lida av orättvisor
Inte vilja hylla enskilda företrädare
och ha en ful kavaj på fest

Det är kanske lite pinsamt att stå där
på 1 Maj och applådera pliktskyldigt
veta att talet skall vända sig till alla
inte de fattiga eller arbetare
inte de fattiga eller arbetare

Men vet du vad? Jag gick en gång med
i en rörelse som skulle förändra....
sedan dog jag lite granna
jag dog faktiskt mer än lite granna
jag såg begrepp jag alldrig trodde fanns
triangulering, fokusgrupper, mediasmart osv.

För när jag var ung satt vi mest i Nacka och drack Te och hörde
Qvarre spela på sin gitarr, eller förändra världen
En Karl Marx med lite för lite skägg

Q visste vad som gällde, han sprang runt runt runt
runt i hela Henkan för att stoppa ombildning
jag tror han vann första ronden
sedan spelade han med Svensk Pop och sket
i ett skivkontrakt för att de inte ville göra om sig

Det är kanske lite fånigt att inte vara taktisk,
ha en Master i internationell politik.
Det är kanske lite pinsamt, att stå där
och klappa plikttroget och hoppas att någonting
som sägs skall fastna.

Men jag är väl ett fån som tror på förändring,
lite mera än kosmetiska över ett stort sår vi
kallar
samhället.

3 comments:

Mattias Qvarsell said...

Lysande Johan! Lysande!

Den där Qvarre verkar vara en sympatisk själ, honom vill jag träffa.

/Q

Anonymous said...

Ha ha! Rock on!

Johan Nyström

Anton Andersson said...

Bra poesi. Speciellt första två verserna gillar jag verkligen.