Monday, October 27, 2008

Berlusconi bantar!

I Italien har landets president Berlusconi bestämt sig för banta ned utbildningssektorn rejält. 80 - 90 000 lärartjänster ska bort och utbildningsbudgeten krympas med ett tiotal miljarder, raporterar ekot. Man kan skoja om Berlusconi. Han ser rolig ut och fäller så konstiga komentarer att det är svårt att ta honom på allvar. Så länge han höll sig inom show-biz var det heller inte nödvändigt att göra det. Värre är det idag när de beslut som fattas försämrar ett helt lands utbildningssystem mitt under en finansiell kris. Runt om i Italien demonstrerar sedan veckor tillbaka missnöjda studenter. Min mor besökte nyligen Florens där arga studenter gått samman i en gatumanifestation.


Bodil Malmsten skriver föresten (o)lustigt om det bästa med Berlusconi i boken "Kom och hälsa på mig om tusen år":

"Jag har blivit anklagad för att påstå att kommunisterna äter barn, men läs Kommunismens svarta bok och ni ska få se att i Maos Kina, där åt man inte upp barnen -man kokade dem för att använda som gödsel på åkrarna". När de styrande i Peking reagerar på Berlusconis hårresande påstående svarar han: "Det är ett historisk faktum, det var väl inte jag som kokade dem heller!" I en av de korruptionsrättegångar av vilka Berlusconis vardag består, säger han att domarna är mentalt störda och antropologiskt annorlunda än resten av den mänskliga rasen. "Det bästa med Berlusconi, säger hans motståndare, är att man vet var man har honom."

1 comment:

Anton Andersson said...

Facismen växer sig stark i Europa. Är övertygad om att det ända sättet att möta den är med en politik där alla verkligen ska med. Jag skriver verkligen eftersom jag inte tycker att sossarnas politik idag erbjuder detta. Snarare erbjuder den: De 50 % som får läsa på högskolan skall med!