Sunday, November 30, 2008

" Det är bara gudarna som är nya"


Som poeten Johannes säger. Köp den hyllade boken här.
















"
... Brinn.
Res bort.
Kom hem.
Slockna.
Lyft på locket
Krossa glaset
Tryck in knappen
Fight the power.
Räkna inte dagarna.
Räkna sekunderna.
Softa."

Överlevnadsmanual för svarta poeter
boende i Araby-Dalbo-området


---------------------
"Marxismens centrala problem är hur stora grupper av människor som exploateras av mindre grupper med stora resurser, kan frigöra sig från detta genom att gemensamt utveckla ett klassmedvetande och införa ett mer jämlikt samhälle: det klasslösa samhället."

Marxism


Och hur når man klassmedvetande när man inte har :
* Politisk makt!
* Ekonomisk makt!
* Medial makt!

Någon genial ide , någon ? (1)

S har haft den politiska makten under mycket långt tid. LO hade kunnat ( men vill inte) vara en motpol till Sture Eskilssons Timbro osv. Som med sin propaganda satsning skapade ett nytt opinionsklimat i Sverige.
Man får väl gratulera till den totala segern. 80 talet var portföljens comeback. Det var inne att vara kapitalist! Jag hatar att behöva säga följande, men Sture övertygade inte bara svenska folket. Han övertygade också antagligen ett stort parti om att en del av hans tankar var riktiga. Ja du tänker rätt...

Hoppet finns ändå om ett tryggare samhälle. Där alla får plats. Där jag och alla andra inte alltid skall vara jävla rädda för att bli sjuka eller arbetslösa.

Jag ser hemlösa på gatan, prostituerade på malmskillnadsgatan och kritvita stressade ansikten klockan 8 på morgonen. Jag vill skrika att det inte behöver vara så. Men med risk för att bli placerad på dårhuset med tung medicinering trycker jag in naglar i huden och skapar min lilla egna värld. Där allting är lite lugnare, lite mera mänskligt!

För jag fattar inte att fler människor inte ballar ur? Lever vi för att arbeta eller arbetar vi för att leva? Nej, jag vill inte veta svaret. Jag skapar som sagt min lilla egna lila värld.

Kämpa väl, kamrater!

/ Lilla My.

----------
(1). Frågar någon mig, tror jag att LO skulle kunna sluta sova sin törnrosa sömn och köra lite radikala kampanjer. Alltså opinionsarbete. Mera fackligt- politiskt sammarbete alltså.

No comments: