Friday, November 21, 2008

Drömmar som flyger




( Ber på förhand om ursäkt för att jag tar för stor plats på denna blogg. Säg till på kommentarfältet om ni anser att jag bör coola ner mig! )
___________________
Feldt sa typ att löntagarfonder är ett jävla skit. Han var finansminister... men var det ett totalt dåligt förslag eller fanns det bitar som var bra?
Jag är dåligt insatt, men att allting runt fonderna är dåligt stämmer ju knappast, med tanke på hur mycket staten äger på börsen. Alliansen ändrar på det nu! Suck..

Drömmar

Jag har ganska många drömmar! Bland annat drömmer jag om kärlek, fred, harmoni, jämlikhet. Men låt oss vara realistiska, drömmar är drömmar och den hårda verkligheten sänker mig ner på jorden varje gång jag tänkte
flyga. Eller , det där är en sanning med modifikation. Jag lever ofta för att få drömma. Drömmar är en central del i mitt förnekande av den bistra verkligheten.

För jag fixar ärligt talat inte verkligheten. Mitt hårda skal utanpå blandas upp som en treo i vatten med mitt inre och utopin stärks och försvagas. För NEJ kära vänner, kampen är inte ändlig. Kampen är oändlig! Så lång att jag ofta tror att jag skall spy ut hela mitt hopp och dränkas i vanmakt. Men det där är inte heller riktigt sant.

För jag tror på utopier som ett sätt att komma närmare det goda samhället. Utopier är någonting som per definition inte kommer ske. Samtidigt går det att komma närmare utopin är längre ifrån.

Det goda samhället går att mäta!

Hur pass stora är ojämlikheten mellan socialgrupp 1 och 3? Hur har utvecklingen varit för de sämst ställda? SAP har unde regeringsmakten inte gjort tillräckligt. Några saker har varit bra, men SAP skulle behövt ha vunnit 2006 för att minska ojämlikheten.

Nu är det lite som att börja om från ruta ett. Alliansen har pajat så mycket att det kommer att ta lång tid att stärka samhället, som har nermonterats!

För det Alliansen har gjort är att försvaga för arbetslösa och sjuka, alltså de som har det tufft i samhället. Istället för att stärka dessa grupper. Verktyget har varit piska, inte morot som SAP förordar.
Kanske löntargarfonderna går att återskapa?
( Och nu sätter en del läsare kaffet i vrångstrupen.. )

No comments: