Saturday, November 15, 2008

Längtan

Längtan efter någonting mer ligger hos oss alla
pojkarna kickar fotboll i Irak samtidigt som en bomb gör
en framtida zlatan benlös. Där dog drömmen.

Många gånger sköljer jag ner tanken med slutsatsen
- det blir som det blir, vad kan lilla jag göra?

Längtan ligger i rummet där vi samtalar om någonting mer
mer av politik, av kärlek till varandra. Jag ser igenom väggarna och dessa
bistra ansikten förbyts mot glädje när vi vinner 2010, eller sorg över ännu mindre
politik.

Längtan ligger hos oss alla, vi tror ibland att just x kommer göra livet helt.
Men det blir aldrig riktigt helt, för människan hittar alltid det som fattas.

En gång i tiden drömde jag om kärlek som svaret på DEN STORA frågan. Svaret slog emot mig med hård knytnäve och skapade tomhet. Tomheten åt upp mig levande och slängde mig på soptippen tillsammans med alla andra lik. Liket började röra på sig och ur allting kom insikten

Man kan bara leva.
Nu.

No comments: