Sunday, November 9, 2008

Politik är kärlek!


Olof Palme är känd för att ha sagt " Politik är att vilja" man skulle kunna tillägga att politik också handlar om att kunna. Jag känner dock just nu att det viktigaste med politiken är kärlek- politik är kärlek!

För varför skulle annars ett gäng unga människor sitta på ABF huset klockan nio en lördagsmorgon och höra föredrag om bla. olika syn på klass? Själv behövde jag sova och dök inte upp förrens två.

Kärlek måste vara ett av de svåraste orden att förklara, men jag tror ni förstår vad jag tänker på när jag säger att politik är kärlek. Vi har alla en önskan om en bättre vardag, som gör att livet blir mera värdefullt. Religionens minskade roll, agnostiker och ateister vill tro på någonting men inte en gud/ar. Individualiseringen kopplas samman med konsumismen och det nya templet är konsumtionen. Samtidigt finns det de som lägger ner så mycket tid och energi på andra saker. Jag tänker på idrott och politik.

Politik gör att meningen med livet blir lite tydligare. Den moderna människan som ofta är rädd för existentiella frågor, samtidigt som vi alla vill känna att vi lever ett autentiskt och rikt liv. Politik handlar om att förändra livsvillkoren för människor, att tillsammans med andra skapa livsvillkor där glädjen och lyckan är i centrum.
För livet på jorden är bara en suck i världsrymdens puls. Ibland när jag vill känna mig liten och obetydlig tänker jag på de oändliga antal galaxer som finns. Rymden som vars storlek inte går att förstå. Samtidigt så spelar vi roll. Alla har ett värde! I oändligheten så är tellus en del av altet.
Varje människa har ett värde, människan är politikens mål.
När jag vaknade imorse klockan fem, även fast jag somnade vid ett tiden, tänkte jag på människor. Jag tänkte att det var roligt att höra föreläsningar och sedan lät jag tanken flyga.
Utan politiken skulle livet bli gråare, människorna som tillsammans skapar dialogiska möten är otroligt intressant.
Politik är kärlek för mig.

No comments: