Wednesday, December 24, 2008

Adam Tensta - " We banging on the system"




Bilden: Adam Tensta, från just Tensta.

Social logik

Det har varit stenkastning mot brandkåren i Tensta på sistonde och annat otyg. Syftet har varit att locka/tvinga polisen till platsen!
Åt ena sidan vill man använda hårdhanskarna för att man tror att det leder någonvart, men historien visar oss att hårdare tag inte leder någonvart. Problemet är snarare att det vore ologiskt om det INTE hände någonting. Ja, du hörde rätt! Socialt utsatta förorter har alltid genom tiderna varit ett gissel för samhället, och kanske främst för dem själva. Vi hade kravaller i Frankrike för inte så länge sedan, där bilar och annat sattes i brand. Det var som i Tensta men i större skala och antagligen en hårdare ton. Nu kommer triumfkortet: fattigdom kostar!

Ojämlikhet kostar pengar, att tillåta att människor lever under hårda villkor slår tillbaka på samhället snabbt och kraftfullt!

Enligt den borliga protestantiska etiken, skall de i Tensta hålla käften, arbeta hårt och inte vara så förbenat upproriska. Arbetare skall veta hut och veta sin plats i samhällshierarkin.

" We banging on the system" sjunger Adam Tensta, med kraftfull bas och ett hårt ljud.
" Politicians move there kids from here" syftar på S-kvinnnors orf. Nalin. Jag känner adrenaliet pumpa där jag går från busshållplatsen till min mammas medelklasskvarter. Innan jag skrev vidare på detta inlägg, läste jag att en knivskuren i Tensta också hindrats att få medicinsk hjälp av ungdommar. Suckande skriver jag klart detta inlägg och skakar på huvudet.

Ojämlikhet kostar, när skall politikerna fatta dettta?

We banging on the system..







2 comments:

A.P.SE said...

Om nån kastar sten på bussar i Tensta så skall väl polisen ta tag i detta på samma allvar om nån kastar sten på bussar i Djursholm?
Eller vad menar du?

Anonymous said...

Självklart! Jag har bott i Hovsjö där det var stenkastning mot bussar och detta drabbade alla som inte kunde komma till arbetet när bussarna av säkerhetsskäl togs bort.

Det intressanta är varför det sker oroligheter i vissa områden, och jag tror att det går att koppla in sociologiska faktorer bakom de upprepade händelser i Tensta, och äve Rosengård. Det faktum att det knappt alldrig händer något i socioekonomiskt rika områden är inte konstigt utan logiskt.

Det jag tänkte skriva till men glömde var om det till exempel finns fritidsgårdar och annat som gör att ungdommarna har någonting att göra? Jag skulle inte blir förvånad om det inte finns det i den utsträckning som behövs.

Faktum är att en av de bättre sakerna i Tensta, verkar vara att de har en medveten polis som är närvarande i området på ett sätt som gör att invånarna känner sig trygga.

Lösningen för ett tryggare Tensta är alltså att arbeta förebyggande, tidigt ta tag i sociala problem som brukar vara uppenbart i skolan, och att man i hela Sverige satsar mera på fattiga förorter. För skall vi vara ärliga finns det enklaver i vårat samhälle som är fattiga, och som känner sig isolerade från det övriga samhället.

Johan Nyström