Tuesday, December 9, 2008

Analys av RödGröna alliansen



Det hela kan sammanfattas med att man kommit fram till att det blir svårt för S att stå emot Alliansens så kallade enighet. Allinsen är en rolig konstruktion, då det är M som har tjänat på det % medans de andra förlorat. Sedan borde centern och folkpartiet slås ihop, men stolpskott som de är fortsätter de att överträffa varandra i dumheter för att synas i media. Kristdemokraterna är det enda partiet jag har respekt för i Alliansen, eftersom att de är ideologiska. Resten är PR partier!


Det S hoppas på är att Ohly tappar talförmågan, alltså inte är så jävla vänster, för att inte skrämma innerstadväljare i de tre storstäderna. Vänsterpartiet kommer antagligen att förlora på sammarbetet men har inget val. Radikala vänsterpartister kommer anse att det är bättre att Ohly inge går med på S acceptans av stora delar av Alliansens skattepoltik. I verkligheten så är det dock otänkbart att V kommer rösta emot en S regering. Det mest radikala partiet i parlamentet kan såklart inte rösta framm en ny Allians, bara för att man anser att S har blivit ett *nytt* mittenparti.
Allting i sammarbetet kommer grunda sig på att S är överlägset största partiet, de andra kan försöka få det till att de har stort inflytande men kan i realiteten bara få igenom småfrågor för att inte totalt öppet bli överkörda på alla punkter av S.
------
Poesi
Klockan 8 en morgon läser jag Majakovskij innan demonerna kommer igen
världen tumlar runt och blir en avbruten kvist där en stumm fågel sitter och trallar.
Emot världen är jag, jag som knappt kan andas.
Emot friheten som skär osynliga bojor kring min hals och stryper mig med bomull.
klockan 8 en morgon läser jag en poet som insåg att friheten endast kan komma när
mentaliteter förändras.
Det går inte att tvinga människor att bry sig om andra, säger jag och spöket nickar.
Nej ingenting förändras om inte människor själva förstår
Raderna av böcker tornar upp sig vid min fåtölj och läker såren inombords.
Som att papper skulle vara radikalt, skrattar den kala Majakovskij från skärselden
och tar sig ännu en sup.
klockan 8 en morgon tittar jag ut ifrån min lägenhet och ser grannarna vakna - när jag inte sovit.
Greiders ord om att det inte går att förändra socialdemokratin inifrån slår mig som en
knytnäve i magen och gröten blir kall.
Snurra tanken du tänkare, snurra igen och igen och igen. Ta dig en sup och rumla runt. Somna med foten utanför sängen och tro på att Buddhismen kan rädda dig. Ingenting blir allt.
Klockan någonting läser jag Majakovskij och spökena dansar framför mina ögon.
Tänker på universum och allting blir ganska litet.
Jag somnar.

No comments: