Saturday, December 27, 2008

Problemet Gud


Om Gud
Det har varit diskussioner kring Guds existens på newsmill, en debattsida. För den oinvigde kan tankarna ses som antingen flummiga eller helt omöjliga att förstå.
Jag brukar ha lite svårt att hänga med i svängarna när troende kör bevisen, för det verkar så konstigt att tro på någonting som inte verkar vilja visa sig på något sätt.

Mitt andra problem, och detta har jag grubblat över sena kvällar, handlar om att OM Gud/ar existerar hur kan de vara så passiva?

Teodiceproblemet

Eller, hur en Gud kan acceptera ondska!? I första kapitlet i Bibeln käkar Adam och Eva av kunskapens träd, vilket är dåligt? Sedan barkar allt åt helvete. Noaks ark kommer för att Gud har bestämt sig för att förinta sitt verk och sedan blir det en massa prat om släktled hit och dit. (Gud har sedan en tendens att vilja utrota samhällen, vilket är lite otäckt.)

Hur kan en existerande Gud acceptera att barn lider? Denna fråga gör att jag är benhård ateist. För jag tror nämligen att en varelse med makt över allt skulle ställa sig just samma fråga! Och bestämma sig för att barn inte skall lida. Tyvärr så lider barn och därför är jag ateist, för att någon Gud inte finns. Eller så finns Gud men kan inte förändra sitt verk, och då tycker jag att hela grejen med Gud är ointressant. Antingen finns han/hon och kan förändra sitt verk, eller så finns han/hon inte.

Gud kommer rädda klimatet säger den svenska biskopen på newsmill, jaha tänker jag!Kommer Gud att räddda de miljoner barn i världen som lider oerhört? Nej, för Gud finns inte.

Religiösa har alltid problem när jag pratar om ondska och varför människor skall behöva lida! Det är lite svårt att säga, ja, men du lider för ett högre syfte! Vilket syfte? förklara gärna det för mig!

Vad är det för poäng med att först skapa en värld och sedan inte göra någonting när det barkar åt helvete?

Stora släggan mot Gud

Gud har dolda planer, säger troende, men återigen vilka planer? Jag kan inte förstå planen med att en femåring sitter inlåst i ett skåp i Thailand och utnyttjas av sjuka människor (pedofiler). Eller varför några hundratusen barn i Palestina skall vara vrålhungriga för att Israel stänger distributionskanaler efter att stolpskott i Hamas skjutit rakter över gränsen. Eller för att slå i med släggan, hur kan Gud acceptera alla krig som varit och kommer ske? Där tiotals miljoner barn och kvinnor får lida för att korkade beslutsfattare i regeringar inte fattar att krig alltid kostar mer än vad det smakar! Det senastei raden av dumheter var Irakkriget. Och det slutar inte med Irakkriget, världens dumbommar kommer hitta på nästa krig så snabbt de kan.

Att vilja tro på Gud

Men vet ni vad, jag skulle ändå gärna tro på en Gud! Av den enkla anledningen att jag gärna skulle ha någonting att hålla fast vid, när marken försvinner och världens sammanhang blir kristalklart. Av ondska styrs mycket i världen. Denna insikt är svår att ta till sig. Men förklarar mycket av de skeenden i världen. Från krig, ojämlikhet, fattigdom, girighet, död och smärta.





No comments: