Sunday, February 1, 2009

Något nytt på gång inom (s)?

Hemma från Västerås och Framtidsdagarna har jag lagt mig på soffan och njuter av att ha fått ta av mig skorna och få vila benen. Sömn har varit en bristvara under helgen, men jag är ändå inte så trött som jag borde vara.

Det var fyra saker som stack ut under Framtidsdagarnas sista dag. Wanja Lundby Wedins tal, Mona Sahlins tal, Margot Wallströms tal och Marita Ulvskogs tal. Det var de fyra stora när vi avslutade den här helgen och sparkade igång valkampanjen. Det ska förvisso sägas att talen i sig höll varierande kvalitet, Mona och Wanja är väldigt skickliga retoriker medan Marita Ulvskog än så länge känns ovan i den rollen. Men det var inte det som spelade roll. Det är inte därför jag känner mig pigg efter helgen fastän jag egentligen borde vara trött.

Istället är känslan efter helgen en känsla av att det verkligen är något på gång. Den där energin som vi tappade bort någon gång i början av 2000-talet är där. En känsla av entusiasm och kraft. Och av nytt.

Wanja talade på förmiddagen och på eftermiddagen var det Mona, Margot och Marita. Sedan avslutade Jämtin. Det ska sägas att jag ofta varit den första att kritisera ovan nämndas politik när jag inte gillat den, men det ska lika väl sägas att det som ung socialdemokrat och kvinna spelar roll med dessa skickliga tuffa kvinnor i toppen. Det spelar stor roll. Det är nytt och det är viktigt.

Jag är i princip uppväxt utan några kvinnor som politiska förebilder. När jag var liten var det mest män och åter män. Anna Lindh kom först senare. När jag någon gång i framtiden får se min generations döttrar växa upp vågar jag tro att de aldrig kommer att uppleva detsamma. Nu gäller det också, vilket Margot Wallström mycket riktigt påpekade i sitt tal, att vi ser till att det samma blir gällande i övriga Europa.

Vi måste få in kvinnor i EU och få bort det som Margot Wallström kallade "det tjocka lagret av män" som täpper till hela EU-maskineriet. Jag hoppas att Hillevi Larsson, ung socialdemokrat och riksdagsledamot från Malmö, blir en av dem som är med och tränger igenom det där lagret. Därmed har jag avslöjat vem jag kommer att rösta på i juni 2009.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Bloggat från Framtidsdagarna: [s-buzz], Arvid Falk, Eva-Lena Jansson och Goncharik (som fotat).

4 comments:

LSSKs said...
This comment has been removed by the author.
Daniel said...

Då skall jag också komma med ett scoop: Jag lägger min röst på Anna Hedh för att hon är den EU-parlamentariker som står närmast S-studenters EU-politiska plattform. Hon har förstått faran med de nyliberala dragen i EU som institution och hela tiden varnat för konsekvenserna av ett villkorslöst ja till Lissabonfördraget. Och hon fick ju också rätt. Nu sitter vi där med en arbetarfientlig och reaktionär Stråthutredning.

Anna Hedh har dessutom gjort ett föredömligt arbete när det gäller att i EU slåss för Palestinas rättigheter.

Catti Ullström said...

Det stämmer att Anna Hedh är bra och jag hoppas att hon kommer in, stog väl mellan de två för mig. Men Hillevi har ett utrikespolitiskt fokus som jag tycker saknas bland svenskarna i parlamentet och som jag tycker behövs. När nu Inger, äntligen om man nu får säga så, försvinner från parlamentet så är utrikesdelen ledig, och jag tycker det vore fint om Hillevi kunde få den.

Anna Hedh hörde fiö till de parlamenteriker som aldrig svarat på Burmauppropen i parlamentet och även om alla inte kan göra allt så går det inte riktigt hem hos mig.

Anonymous said...

Bra jobbat med bloggen. Intressant att läsa och bra att det verkar hända grejer!

Johan Nyström