Saturday, February 14, 2009

Orsak och verkan...

Det finns ett begrepp inom budhismen som kallas för karma- ens handlingar får utslag i detta och nästa liv.

När jag nu trodde att jag kommit någon vart när det gäller att "kontrollera" livet, vad händer. Jo jag får böter på 1200 kr när jag stressar till en buss; på en konferens i Göteborg. Fredagen den 13e...

Vi i politiken fokuserar mycket på vad vi kan göra för samhället; gott, men du skall inte tro att det inte spelar någon om du inte själv arbetar med dig själv...

Ja, jag kanske är moralist. Om detta innebär att jag tror att det är lika viktigt att analysera samhället som att analysera sig själv !

Det etiska livet, är minst lika viktigt som att sitta i nämnder och styrelser. Håller på att läsa en bok som heter " Hur bör vi leva" Av Peter Singer, och han menar att vi i dagens tidevarv har ett större personligt ansvar än tidigare. Det är en sanning, samtidigt som vi inte skall dödsförklara politiken som verktyg att til exempel minska skillnader -eller införa gratis kollekivtrafik genom skatten! (helst igår..)

Vi måste acceptera hur saker är, för att kunna förändra. Att inte se klart, är att förneka världen.
---------
Pratade igår på krogen lite om varför SAP har 25% röster i Stockholms AK förra valet. Det är ju någonting som inte stämmer.. en sak man skulle kunna göra är att gå ut och fråga folk på stan vad de tycker att S borde arbeta med i staden. Det som är säkert, det är att man inte får många röster om man inte har förslag som når ut till folk. Sedan måste folk känna att det spelar någon roll om man lägger sin röst på S. Frågan är alltså vilka förslag som läggs fram i Stockholms Ak... någonting att rota i..

2 comments:

Anton Andersson said...

Hej

Förra året gjorde AK en stor sådan "prata med folk på stan kampanj". jag var en av dem som jobbade med resultatet. Vill du veta vad den sa jan jag berätta på något möte.

Catti Ullström said...

Nej! Fick du så dyra böter!? Hela SSK-bussen på vägen upp eller? Det här missade jag helt...

Anton, jag tycker det vore jätteintressant om du ville berätta om det på något möte. Så kan vi diskutera efteråt vilken vår roll kan vara i att förändra det.

//Catti