Monday, March 2, 2009

Att vara ung och socialdemokrat....

...är förvisso kul men inte alla gånger så enkelt som det skulle kunna vara.

Jag tror att vi alla har känt av det. Det där lite tungrodda med det stora parti och den stora rörelse vi är en del av. På gott och på ont. Vi är många unga socialdemokrater som suckat när vi bara förväntas tycka och tänka om så kallade ungdomsfrågor. Vi är flera som känt oss mindre efter ett möte där våra förslag, som vi arbetat fram noggrant efter studiecirklar och diskussioner, avfärdas som ung radikalism.

Igår arrangerade SSU Stockholm och SSK en träff som diskuterade varför vi unga är så få och hur vi kan förändra det, men också hur vi som är unga i den socialdemokratiska rörelsen vill att den ska förändras. Hur vi kan stötta varandra. Jag vet inte riktigt vilka mina förväntingar var innan träffen, men efter den är de stora. Med det menar jag att den typen av diskussioner och försök att se oss själva som andra ser oss är viktiga. Jag gick därifrån med insikten att det inte spelar så stor roll vart inom socialdemokratin du som ung varit aktiv, upplevelserna av det som varit bra och det som varit mindre bra är i det närmsta de samma och ska vi kunna förändra till det bättre är den typ av gemensama initiativ som gårdagen var ett exempel på nödvändiga. Vi får se till att det bara var steg 1 av många steg.

(Och givetvis massvis med cred till de som roddade ihop gårdagen, inte minst till Josefin och Jonas.)

Läs mer här och här.

2 comments:

Kim Lundin said...

Kämpa på! Vi ska ta oss framåt!

Ola Möller said...

Jag skrev själv ett blogginlägg för några veckor sedan med samma tema och samma andemening. Det jag tror är viktigast är att vi unga vågar ta den plats vi förtjänar och den plats vi måste fylla. Genom att alltid ha goda argument, alltid ha respekt för andras åsikter och alltid förespråka frihet, jämlikhet och solidaritet kan vi unga vara en lika stor del av vår rörelse som alla andra. Ge inte upp, vi är många och starka.