Friday, March 6, 2009

Ockeri & sosseri

Jag hör till dem som inte blir upprörd när s-politiker gör pigavdrag. Helt enkelt eftersom jag själv inte betalar mer i skatt bara för att jag vill höja skatten (tydligen är detta faktiskt möjligt). Helt enkelt för att det är att följa lagen, vad jag än kan tycka om lagen i sig.

Men sossen Jan Emanuels lagbrott (ja, det är lagbrott) gör mig förbannad. Det finns inget försvar när en välbetald sosse tar ut ockerhyra (vilket ja, är förbjudet) för sin lägenhet i huvudstaden. Jag vet att många gör det, eftersom jag hör till de många inflyttade unga som får ta smällen eftersom jag inte stått i bostadskö eller har råd att köpa. Och vi är många som lider av det korrupta system som skapats på Stockholms bostadsmarknad. Just nu har jag haft turen att få hyra en lägenhet, via kontakter förstås, som jag betalar skälig hyra för. Jag vet inte hur länge den turen varar men jag vet att jag är en av få.

Jag vill inte ha kriminella företrädare. Jag vill inte ha företrädare som både accepterar och när det korrupta system som ockerhyror på Stockholms bostadsmarknad är en del av. Ett korrupt system som så ofta slår hårdast mot dem som har det tuffast från början.

Och det är inget som kan bortförklaras med att vi har överbetalda förtroendevalda, hur sant detta än må vara.

För i övrigt hoppas jag att (s) planerar att göra något åt situationen på Stockholms bostadsmarknad.

15 comments:

Micke said...

Jan Emanuel gör mer skada för (s), än vad (s)-motståndare någonsin skulle kunna åstadkomma.

Anders Nilsson said...

Jag tillhör de där som anser att förbrytelser skall lagföras och prövas i domstol, som sedan har att avgöra den anklagades skuld.

Men nu var det ju inte heller det som jag skrev om i min blogg, som du hänvisar till.

Man kan faktiskt tycka illa om både Jan Emmanuels bostadsaffärer och att en riksdagsman med sin historia skall ställa sig längst fram och kasta den första stenen.

Men var och väljer ju att förstå det man vill förstå, det är knappast något som jag vare sig har något med eller önskar att befatta mig med.

Gryningsräd said...

Det är inget lagbrott. Du får hyra ut till vilket pris som helst utan problem. Dock kan hyresgästen ta fallet till hyresnämnden som avgör om det är ockerhyra eller inte. Men olagligt är det inte...

"För i övrigt hoppas jag att (s) planerar att göra något åt situationen på Stockholms bostadsmarknad."
Nej, det gör dom inte. Eftersom dom vägrar införa marknadshyror kommer cirkusen att fortsätta.

Stig-Björn Ljunggren said...

Hur mycket får en sosse ta om vederbörande hyr ut sommarhus i Visby exempelvis under Almedalsveckan?
Och hur mycket betalar en sosse då, som är rättfärdig?
Vad får en sosse som hyr ut lägenhet åt företag mitt i Stockholm ta per vecka? I runda slängar? Utan att bli ockrare?

Anton Andersson said...

Stig-Björn:
Sådant finns väll reglerat? I stockholm har jag för mig att man inte får ta mer än en viss procent.

Stig-Björn Ljunggren said...

Jag har aldrig hört talas om att den som korttidsuthyr till företag eller exempelvis turister har några maxgränser att hålla sig till. Vad kostar ett hotellrum centralt i Stockholm? Det går lätt på ett par tusen per natt! Är det socialdemokratiskt att vara hotellägare, frågar sig vän av ordning.
Eller är det en massmedialynchning vi ska vara med i?

Stig-Björn Ljunggren said...

Jag är fortfarande intresserad av att veta vilken hyra en riktig sosse får ta för sitt Visbyhus under Almedalsveckan? Vilket är det sossekorrekta priset per vecka?

Catti Ullström said...

Stig Björn: Eftersom vi haft årskonferens hela helgen har jag inte läst dina mkt upprörda kommentarer.

När man hyr ut i andra hand är tumregerln att man kan ta ut vad en likvärdig lägenhet i samma område skulle kosta en hyresgäst som hyr i första hand. Det finns inga exakta summor men hyresgästen kan dra dig inför hyresnämnden om det inte anses skäligt. Hyr man ut med möbler kan man lägga på 10%.

Jag anser inte att den summa Jan försökte hyra ut för kan anses skälig.

Och jag tycker inte att det är ett sossekorrekt pris det handlar om utan ett korrekt pris.

Och att hyra ut sin lägenhet i andrahand är alltså inte samma sak som att driva hotell, bara så att vi har det klart.

//Catharina

Stig-Björn Ljunggren said...

10 papp i veckan för en lägenhet som hyrs ut kort tid i Stockholms innerstad är väl inte för mycket? I vart fall ser jag inget skäl till varför det inte ska vara tillåtet att erbjuda någon det priset. För ett företag eller någon på besök ett par veckor i Stockholm är det billigare än hotell!

Och 35 tusen under Almedalsveckan, är det helt fel?

Det är dessutom priser som han haft som utgångspunkt för en förhandling, vilket väl måste vara tillåtet i en marknadsekonomi? Eller ska partikommitéerna börja sätta priserna?

Catti Ullström said...

Jag är inte för marknadshyror nej, och mig veterligen har det inte införts än. Vi har alltså en reglerad hyresmarknad. Det är inte det du kallar "partikommittén" utan en demokratiskt vald församling vi kallar riksdagen som beslutat om detta.

Och jo, det är för dyrt för en lägenhet i Sthlm. Vad gäller huset på Gotland kan jag inte påstå att jag har tillräckligt bra koll på hyresläget där eller huset ifråga för att uttala mig. Men så är det inte heller det jag skriver om.

Stig-Björn Ljunggren said...

Vad kostar ett hotellrum per natt i Stockholm? Får du något anständigt för mindre än 2000 kronor?
Så låt oss tänka 3 personer på affärsresa till Stockolm, en veckas arbete i stan, de får då pröjsa typ 10 papp per person och vecka. Alltså 30' totalt. Då blir en lägenhet i stan för 10' ett alternativ.
Om det nu är ocker att ta ut den typen av hyror föreslår jag en socialdemokratiska offensiv mot hotellbranschen. Besöksnäringen kommer att bli lite sura, men vad tusan! Förresten är det ju förskräckligt vad turismen betyder för miljön.

Catti Ullström said...

Nu talar vi inte om hotelldrift utan andrahandsuthyrning. Det är alltså inte samma sak. Om du tycker att det ska vara det så får du väl driva det, Stig Björn. Lycka till.

Gryningsräd said...

Cattis:
Vad är skillnaden då? F-skattsedel kontra inte-F-skattsedel? Eller att hotelldriften blir beskattad på ett hårdare sätt än andrahandsuthyrning? Eller bara för att du inte vill ha marknadshyror...?

Catti Ullström said...

Gryningsräd: Nja, japp, stämmer ju att jag inte vill det men det är knappast därför det är olika saker.

Om du verkligen är sugen på att lära dig skillnaden får jag föreslå att du läser på om den.

Anonymous said...

S-B Ljunggren: Din jämförelse av andrahandsuthyrning av lägenheter med affärsdriven hotellverksamhet är spännande. Ligger det något djupare ideologiskt resonemang bakom?

//Alex