Thursday, March 12, 2009

Väktarvåldet

Alla väktare är inte dåliga. Långt ifrån. Men tyvärr finns det en dålig kåranda inom hela ordningsmakten och den verkar vara värre inom de privata vaktbolagen. Jag läser på Fadde Darwich sida upprättelse.nu många historier om övervåld. Jag läser en artikel kallad "Man anmäler inte en kollega" som dels beskriver rasismen inom kåren (tunnelbane väktarna i det här fallet också) och dels kårandan som ser ner på den som anmäler en kollega. Signaturen "Herr glad":s artikel visar dock också på att det finns många ärliga och duktiga väktare med bra värderingar.

Det blir meningslöst att anklaga vissa väktare för övervåld eller rasism. Problemet är strukturellt och bygger på att vi har en privatiserat våldsmonopol som vi tappat kontrollen över. Som jag skrivit tidigare betyder inte detta att jag är så naiv att jag tror att polisen alltid gör ett bra jobb. Framförallt vet jag, även av egna erfarenheter, att de allt som oftast är på väktarnas/ordningsvakternas sida. Det behövs en förbättring innom hela ordningsmakten. Detta görs dock lättare om den är offentlig och om alla som ges befogenheter får en ordentlig utbildning.


Det har nu bildats en protestgrupp som jag uppmanar alla facebook användare att gå med i.
Denna kamp är inte slut.

4 comments:

Thomas Olausson said...

Klart är att det behövs förbättringar inom ordningsmakten som du skriver. Väktare dock, hör inte till denna. Jag vill inte skriva dig på näsan men de du syftar på är oss ordningsvakter, en annan yrkesgrupp som jobbar inom bevakningsbranschen.

Här har jag skrivit en förklaring som gör att debatten blir lättare att delta i: http://thomasolausson.blogspot.com/2008/12/frklaringen.html

Tack för att du inte tror att vi alla är svin, skönt att inte alla tror det.

Thomas Olausson said...

Jag glömde berätta en annan trist sak. Jag besökte polisen här i Göteborg för att diskutera frågan om utveckling av ordningsvaktyrket. Svaret var ärligt uppgivet - det finns inte pengar. Polisen kommer inte att kunna göra någonting för detta på många år. Vare sig utbildning eller kontroller kommer att förbättras.

Illa, för vi vill verkligen att saker ska hända.

Anton Andersson said...

Hej

Jag känner till distinktionen väktare orningsvakt. Tack för sakupplysningen i alla fall. Eftersom väktare har blivit ett allmänt ord så använder jag detta som en förenkling.

En av orsakerna till att man engagerar sig politiskt är att man vill flytta pengar till de områden där de behövs. Detta är verkligen ett sådant. Sen tycker jag iofs inte att vi behöver så många väktare/ordningsvakter som vi har i dag.

Thomas Olausson said...

Ju bättre man utnyttjar resurserna, desto färre behöver man anställa, det är rätt. Rätt är också att om man är en duktig ordningsvakt så behöver man inte lika många kolleger på plats, det är liksom lättare att samtala med fler än slåss med dem ;-)

Jag vidhåller för övrigt att väktarna bör hållas utanför detta, de ska inte få skit för något de inte ens arbetar med och de får ofta finna sig i att försvara en annan yrkesgrupp. Om alla politiker skulle få förklara bort rasism och högerextrema åsikter skulle säkert socialdemokrater bli rätt frustrerade efter ett tag.

Väktarna är några tusen personer som kör runt ensamma i bil och lyser på väggar, vad som händer på krogen eller i tubbelbanan har de svårt att veta.

Jag är tyvärr medveten om att allmänheten inte har kunskapen att väktare inte har några befogenheter medan vi ordningsvakter har samma som polisen inom det vi gör samt att detta borde klargöras tydligt av vår huvudman polisen - just de som inte har pengar för sådant.

Du och andra är förstås välkomna att läsa min blogg och byta tankar där, dåm och då kommer jag in på detta.

Jag hoppas vi båda lyckas i vår strävan att skapa diskussion och förståelse.