Monday, April 27, 2009

Det yttre är det inre och det inre är det yttre...



Jag sitter vid en dator i ett högstadium och har just varit på en lektion med en årskurs 5a som behandlade Gustav Vasa. Framför datorn finns ett fönster och jag är avslappnad. I helgen var det ett gäng från hela Sverige som träffades i Malmö och pratade om det kommande EU valet. Det var intressant, och framförallt roligt! Det är viktigt att folk från hela Sverige träffas, och avslutningen med ett samtal kring EU vid en soldränkt park, var inte helt fel. Jobbigt med reser är att man alltid första arbetsdagen är seg som tusan ... vilket är lite jobbigt.

Kort om EU. Jag är skeptisk till EU och orolig över att fackliga rättigheter och andra sociala rättigheter kommer försvinna eller ialla fall kraftigt minska ( för att Sverige kommer inte kunna ha den höga standard på välfärden som vi vill ha) att gå ur EU är dock inte ett alternativ utan man måste snarare göra det bästa av situationen. Gilla läget, som det på hurtigt språk heter.

Ett rött Europa. = Lösningen..

1. Varför har man dragit igång kampanjen så sent?
2. Tunnelbaneaffischerna suger stenhårt..
3. Ett orosmåln är att S kanske går ännu djupare i träsket efter EU valet, om M blir största parti.
4. Jag har mycket stor förståelse för varför EU parlamanetsvalet är så svårt för folk att engagera sig i... tyvärr tror jag inte på på högst 40% i väljardeltagande.

Med S-studenter så känns det dock betydligt roligare att kampanja, och jag tror att det kommer bli intressant och lärorikt att träffa människor som inte är politiska nördar.

Slutligen vill jag tacka för en trevlig helg; det är alltid roligt med samkväm med folk som gillar att filosofera kring politik och andra frågor.

1 comment:

Daniel said...

Glöm nu inte, Johan, att kryssa Anna Hedh :)