Sunday, April 19, 2009

Problem som möjlighet!


( Fågel Fenix, som reser sig ur askan och kommer igen)

Jag sitter i en lägenhet i Göteborg, hos min syster och hennes pojkvänn. Det är tyst och jag lyssnar på ett föredrag via You Tube som handlar om att vara i nuet mera, för att genom nuet stärka handlingarna. Som reklamen med Tele 2 " Being and thinking is not the same thing.."

Alltså. Det finns möjligheter i problem, om man ser dem. Ofta så är det så att vi genomgår någonting för att sedan inse att så farligt var det inte, vi förstorade upp allting och gjorde det tyngre än vad det var/är
( jag håller själv på att oroa mig om det är möjligt för en årskurs 7a att lära sig om medeltiden genom teater. Vilket det såklart är, om man styr upp det lite..och sedan har jag svenska grammatik som jag måste klara inom 3 år, och om 5 år måste jag hitta en bättre bostad, och jag har inte mycket pengar etcetera + att jag skall finna meningen med livet ;) ... som att det handlar om någonting annat än att göra det bästa av nuet... hi hi
-----------------------------------

SAP i problemzonen
Problem innebär att partiet måste analysera och dra slutsatser. Analysen var att S förlorade förra valet för att man inte hade en politik för arbete. Man måste " thinking outside the box" för att lösa stora men även små problem. En sådan sak var att man hade ett rådslag som i dagarna presenterats- och nej har har inte läst slutsaterna. Ett annat är väl att man försöker att få mera tyngd i arbetsmarknadsfrågor och ekonomi i stort. Partiet skall förnyas för att reparera det skadade förtroende som finns/funnits. Det intressanta i det hela är att den borliga regeringen råkade ur för en ekonomisk kris, den största sedan 30 talet och blev tillslut tvingade att stimulera ekonomin. Självklart gjorde man det inte tillräckligt men lite är bättre än ingenting.

Möjligheten för S är att fundera över var man vill? Vad vill S egentligen? Om man säger att man vill vinna nästa val, måste man också fundera vad man vill göra som regering? Frågar du mig så säger jag; minska rekordstora ekonomiska skillnader + investera i offentlig sektor +infrastruktur med fokus på miljö. Frågan man en annan kommer kanske småföretagande kommer först. Man kan inte göra allting på en gång, utan man måste skapa en prioriteringslista. First thing first!
1. Arbete

Det räcker egentligen! Eftersom att arbetslösheten är såpass stor vid valet, så är det denna fråga som kommer dominera- med stor sannolikhet. När man klarat av punkt 1 kan man börja fråga sig hur det goda framtida samhället ser ut?`.
Hur skapar man balans mellan arbete och fritid? Hållbar utveckling? Vilka punkter är viktiga för att stärka Sverige nationellt och internationellt? Hur kan Sverige bidra till att världen blir mera säker och jämlik?

Att se det som ännu inte finns, är att skapa sig en mental bild över att det kan bli verklighet. Mental visualisering är ett mycket starkt verktyg för att tro på någonting, som i framtiden genom nuet skapar hopp

3 comments:

Anders said...

Kloka tankar, men vad har S egentligen för plan för att "öka jobben"? Det enda verkar vara en urgammal retorik om höjda skatter för "de rika", som för övrigt är en försvinnande liten grupp i det svenska samhället.

S främsta mål verkar vara detsamma som under Göran P - att vinna makten och med alla medel behålla den. I längden ledde detta till maktfullkomlighet där man glömde bort sin kärna - arbetslinjen. Risken är uppenbar att samma sak händer igen.

Anonymous said...

Jag tror det bästa skulle vara att lusläsa rådslagsmaterialet för att veta vad S anser, och vad jag anser!
Men jag har inte lust för tillfället. Även om jag faktiskt har tid.
En gissning är att man vill öka jobben genom offentliga investeringar, men antagligen även också försöka göra det lättare för företagen med fokus på småföretagande. Luciano har tydligt deklarerat att småföretagen är en viktig grupp för S och på sätt och vis kan jag hålla med; även om jag hellre ser riktad fokus på offentlig sektor.

Att vinna makten är som du säger centralt; för att göra förändringar. Men om man inte har några visioner blir det dock fel.
Det är alltså inte fel att vilja ha makt, men då skall man också vet vad man skall göra med den.

Johan

Anonymous said...

istället för vad jag anser skall det vara.