Saturday, May 2, 2009

Att älska Första maj

Jag älskar Första maj. Det gör jag varje år. I år älskade jag det lite extra.

Inför årets Första maj var jag nervös. Jag kan aldrig minnas att jag varit det förut, men i år var jag det. Nervös för att mediedrevet mot socialdemokratin har varit så hårt. Nervös för att pressen att prestera, för Wanja, för Mona och för hela arbetarerörelsen har varit så hård. Nervös för att jag helt enkelt ville att det skulle bli så bra. Då är det en rätt skön känsla när det också blir just så bra.

S-studenter Sthlm var många, fler än jag hade vågat hoppas på, och hade nya fina banderoller. SSU Stockholm var många och med sina 50 röda fanor såg de rätt häftiga ut. Överhuvudtaget var tåget stort och stämningen hög. Wanjas tal var väldigt, väldigt bra och katastrofen som borgarna hoppats på infann sig aldrig. Istället blev gårdagen något av ett styrkebesked från en skadeskjuten rörelse.

Traditionsenligt så avslutades S-studenter Sthlms Första maj med middag på Kvarnen. Det åts god mat (köttbullar) och sjöngs mängder med sånger. Det sista som sjöngs var förstås Internationalen. Vi var ungefär femtio s-studenter som ställde oss upp och sjöng, varpå folk runt omkring på restaurangen ställde sig upp, sjöng med och applåderade. En perfekt avslutning på en fantastisk dag.

Tack alla fina människor som såg till att gårdagen blev så bra!

//Catti

3 comments:

Sara från Demos said...

Det låter som en lyckad dag! I Växjö slog vi nytt deltagarrekord med drygt 600 personer i tåget! Media tycks tro att sossarna har gett upp, men ack så fel de har. Bara vänta!

Anton Andersson said...

Arbetarrörelsen lever!

Catti Ullström said...

Jopp! Jag läste i någon kommentar på någon av alla bloggar som skrivit om 1a maj att vi kanske borde tacka det mediala drevet, att det kanske var hetsen mot arbetarerörelsen som gjorde att vi till sist tog oss i kragen. Jag vet inte riktigt om det stämmer, men jag tror det ligger något i det.

Kul att höra att det gick bra i Växjö också. Ryktet säger mig att du höll tal, dessutom. När kommer det på youtube? :-)

Catti