Friday, May 1, 2009

Bra känsla, trevliga människor, hoppet lever!



Det är en positiv känsla som infinner sig efter tåget; när jag sitter i min pappas lägenhet innan kvällen middag på Kvarnen. 1 maj tåget har varit och Wanja Lundby Wedin sprakade retorisk. Jag pratade bland annat med Catti ordf. i SSK och Raul, ombudsmannen på S-studenter som menar båda två att det inte var konstigt att hon gjorde en bra insats- hon är hårt pressad och höl ett linjetal om att det spelar roll att rösta. Moderaterna är nyliberla oavsett om de klär sig i den socialdemokratiska språkdräkten. Vänster är vänster, och högern är höger. Ideologin är inte död- frågan är om staten skall vara aktiva i det ekonomiska pikära läge som inträtt, eller låta arbetslösheten skena iväg med kommunala problem som följd.

Wedin tände till och stördes inte av att ett gäng rötägg börjde skrika. Som hon kontrollerat sa, mötesfriheten är viktig! Om det har nått att säga skulle de kunna ringa och prata med sin lokala LO klubb, men antagligen så var rötäggen vänster-vänster-vänster som inte tror att LO kan göra någonting. Som tur var, höll de inte på länge.

En bra känsla i magen, finns, jag börjar tro på valseger. Inte för att förnuftet säger mig deta, utan för att det kändes rätt idag. Först var det segt att komma upp, men det blev bättre och stenen inom mig börjar att lätta.

Jag tror att folk väljer en regering som är för en utvecklad och inte avvecklad välfärd.

Det är en lång kamp kvar, det gäller att peka på skillnaderna mellan vänster och höger, att våga prata ideologi.

Nu kör vi!

En skön gammal man kom förbi innan tåget började och delade ut dikter. Jag tänkte skriva lite innan jag måste springa till middagen.

" Första maj

Middagsol värmer
i snålkalla våren
vännerna samlas
i Humlegården
under standarens
fladdrande påbjud
om sammanhållning

Vi vill värna
fackets frihet att verka
som fäderna uppnått
i strider som stått
under sekler som gått

Vi vår avdelnings fana
nu trampar vi på
till kamp vi vill mana
för avtal och rätt
så vi ej står oss slätt
emot arbete dumpat¨
som splittrar vårt led
..."

Mats Hammarlunds dikter

------------------------

Jag går med kambrater i ett
1 Maj tåg
som vägrar ge upp
tror på förändringen som
en möjlighet
trots smärtan av kampens hårdhet
vi ser personer leende i publiken
vi känner att vi inte är ensamma
trygghet och välfärd
någonting att kämpa för
innan jag kom till Humlegården¨
en Porsche flög förbi vid Östermalms
välbärgade, och ignoranta rikemannsområde
sänker whiskyn
ser fattigdomen där jag bor.
Porsche eller fritidsgård?

Åker hem i sinnet- jag trivs i fattigdomen
människor som vet hur det är att leva
slitna människor som trots slitna kroppar
skapar kärlek omring sig.
Hon den gamle, som krattar frenetiskt tidigt en morgon.

Det radikala kvinno kollektivet som skapar sina egna världar
Vägrar att leva som man skall göra.
Och själv längtar jag till ljusen,
i mitt fönster.

Kampen är kanske oändlig vänner,
men vi ger inte upp
nej vi ger inte upp.

- Johan Nyström

2 comments:

PBR Streetgang said...

Hon är dubbelmoralen personifierad.

Förstår inte att unga intellektuella människor kan hylla henne.

Dessutom har Anders Borg gjort långt mycket mer för "arbetarna" än vad hon och hennes kansli någonsin lyckats med.

Anton Andersson said...

Leve arbetarrörelsen! Nu kör vi!