Sunday, May 17, 2009

Europa här kommer vi...!




Så har spektaltet börjat! Jag går till en släktings lägenhet i en lummig del av storstan. Tar mig en whisky och en lättöl. Lyssnar på radio och låter tankarna flyga. På väg hit ser jag den skrikande reklamen från partierna. Sossarnas var väl OK, men inte mer. Vem vill har mer orättvisa? Rättvisa köret istället för jämlikhet. Ja, marginalgrupperna blir väl glada.

Det är bara 3 veckor kvar till ett mycket viktigt val. Av två skäl:
1. Mona Sahlin måste vända trenden. En vinst över moderater skulle innebära en positiv snöbollseffekt. Mona Sahlin skulle visa att S är på G och att man inte skall räkna ut partiet i Det Stora Slaget- 2010. Big Battle Of Sweden.
2. Även om parlamentet i EU har en teoretisk ganska liten makt- så har ändå parlamentet en viktig roll, och det är teoretiskt bättre med en röd majortitet än en blå. Det SPELAR roll hur man röstar, speciellt eftersom att EU antagligen kommer bli mera likt en federal stat de närmsta 50 åren elle nått. Eliterna vill detta, och jag med min hobby analys ser inga tecken på att "vanligt" folk kommer sätta stopp.

Ett rött parlament kommer att dra lagstiftningen åt ett annat håll, med fokus på människan istället för marknaden. Alltså ett socialt europa istället för ett frihandels tokigt europa.

Jag kan dock sörja över att valet inte börjat tidigare. Där jag bor kommer många inte fatta att det är val förrens sista veckan, och många kommer inte ha en aning om vad som är skillnaden mellan partierna. Många kommer inte rösta, i den fattiga förort där jag bor, eftersom att de inser att deras vardag inte direkt påverkas. Familjen kommer den 7 Juni att grilla istället för att rösta. Problemet är att de har fel, valet spelar roll, om än teoretiskt direkt ganska lite. Fattiga människor, vanliga arbetare, tjänar på att skapa politiska majoriteter där solidariten och den ekonomiska ojämlikheten minskar.

Politik spelar roll!

Som ett exempel skulle antagligen S alldrig förlora ett val, om deras soffväljare gick och röstade. De som känner avsky mot poltiken förstår inte att en liten skillnad är bättre än ingen alls. Jag förstår varför människor i fattiga förorter inte går och röstar- de saknar en Olof Palme figur, en människa som man känner vill förbättra framtiden för vanliga människor. En sådan som sannorligen Anna Lindh kunde blivit om hon levt, förlåt!

Whiskyn är snart slut. Veckan kickar igång och jag kalkylerar kallt med att S eller M vinner med ett fåtal procent över varandra.

Låt bästa man/kvinna vinna!

No comments: