Wednesday, May 27, 2009

Hej, hej Hyresgästföreningen!

Ola från Hyresgästföreningen ringde på min dörr för en liten stund sedan och ville att jag skulle gå med. Nehej du, sa jag, inte i dagsläget, kanske i framtiden. Jag förklarade att jag tyckte de gjort en dålig deal med de kommunala bostadsbolagen när man gick med på att ta bort det löpande underhållet av lägenheterna. Vem tjänar på det, frågade jag mycket retoriskt. Jo, de som bor i attraktiva områden och har råd att investera i sina lägenheter. Samtidigt förfaller husen i ytterområdena. Ola försökte avsluta samtalet. Han förklarade att beslutet fattats genom en omröstning av föreningens 2000 medlemmar.

Plötsligt hörs en röst längre bort i korridoren: jag håller med! Det var Olas kollega. Hurra för honom! Föreningens 2000 medlemmar? Men kom igen, merparten av dessa är medelklassvennar och sura tanter och galna farbröder. Jag blev lite besviken över att inte Ola stannade kvar och försökte få mig med. Men i Hyresgästföreningen liksom i andra organisationer är det som vanligt bekvämast att hålla sig till de likasinnade. Over and out.

5 comments:

Johan Nyström said...

Ja, det verkar lite märkligt! Det behövs mera vanliga bostäder för vanliga människors behov. Är bostaden en mänsklig rättighet? Om det inte är det, så borde det vara det.

Det är sedan sant att alla inte kan bo i storstäderna, men att inte bygga på tokigt många år är ju ingen lösning!?

Anton Andersson said...

Det finns en mänskilg rättighet att ha någon stans att bo.

Anton Andersson said...

Tycker nog att du orde gått med. många besvikna lämnar nu hyresgästföreningen men det är bättre att gå med och påverka.

Tobias Schelin said...

"Det löpande underhållet"? Mest rimligt är väl att bostadsbolagen måste underhålla sina fastigheter när ett sådant behov uppstår. Fram tills dess så är det ju svårt att motivera ett underhåll. Någonstans måste det finnas en begränsning även om man är låginkomsttagare och inte har möjlighet att göra egna renoveringar av sin lägenhet.

Detta är ju dock en åsikt som vänstern har väldigt svårt att förlika sig med.

Anonymous said...

haha, kul inlägg Malin!