Tuesday, May 12, 2009

Just det, män är smartare, mer kvalificerade och har större kompetens.

And don't you ever forget it.

När jag var lite yngre trodde jag att det blev lite bättre ju äldre vi blir, det här med jämställdheten alltså. Det var förvisso ett tag sedan jag insåg att det där inte riktigt stämde, men ändå var den här kvällen som en enda lång och elak käftsmäll.

Idag var det dags SSCO Studentråd. För den som inte är insatt i studentkårsstockholm så är SSCO Stockholms studentkårers centralorganisation och Studentrådet är det halvårsmöte som är organisationens högst beslutande organ. På vårens Studentråd väljer vi också ny styrelse, antar verksamhetsplan och så vidare. Jag var där ikväll som ombud för Stockholms universitets studentkår.

Inte nog med att studentrådet var både långt och rörigt, det gav mig också en insikt som jag på sätt och vis helst varit utan. SSCO är en grabbklubb. Varken mer eller mindre. I år hade man förvisso den goda smaken att årminstone väla en man och en kvinna till ordförande respektive vice ordförande men det var också den enda instans där vi valde jämställt. Styrelsen vi valde är ojämställd. Revisornerna, valberedningen och övriga likaså.

Det värsta av allt var kanske att insikten om problematiken med ojämställdheten helt lyste med sin frånvaro. När jag frågade valberedningens sammankallande om saken (det fanns en hel del kvinnor nominerade, nämligen) svarade han (en man, helt oväntat) som en gammal gubbe i ett styrelserum att de gått på kompetens, inte på kön.

Just det. Jag glömde ju det. Män är ju sjukt mycket mer kompetenta och kvalificerade. (Läs: just det, det är ju på grund av det här jag är feminist.)

4 comments:

Anonymous said...

Låter jobbigt! Jag har väl också trott att jämställdheten skulle öka med åren, och sakta går det framåt; får man hoppas. Men det är nog så att det är mycket kvar att arbete med, inte minst för att få män att fatta att det inte alltid skall se ut som det har gjort i eviga tider. Jag tror det är bra med särorganisering där kvinnor kan träffas och "kräkas" över oss män som ibland inte fattar, att det är sjukt galet att samhället inte har nått längre.
Ett problem är att jag tror att förändring sker fruktansvärt långsamt, ett alternativ är kvotering. Att få män att inse att de lever i en mansvärld, och att det kanske inte alltid är så bra för dem själva heller- för att inte tala om kvinnorna.
Jag är omanlig på många vis och lider tyvärr av de gränser som finns i samhället. Som man skall man inte vara känslig, empatisk, och tusen andra oskrivna regler.

Det är sjukt irriterande att könsmaktsordningen ibland av många ses som en kvinnofråga, när det lika mycket handlar om att befria män ifrån alla ***** ideal.

Tyvärr kommer det nog ta ett par hundra år innan bojorna är brytna, innan jag får vara människa och inte man. Och att kvinnor ses som lika mycket människor som män- för i dagens värld är detta inte fallet.

Mvh/
Johan Nyström
SSK

Tobias Schelin said...

Att feministerna sätter jämställdhet för kompetens är inte något som är direkt nytt. Vad säger att valberedningens sammankallade inte hade rätt när han hävdar att kompetensen är högst med det förslag som man presenterat?

Catti Ullström said...

jag känner rätt många av de nominerade och av de av valberedningen nominerade. att man valde att inte ens intervjua flera av de kvinnliga kandidaterna trots att de hade likvärdiga kvalifikationer talar väl sitt tydliga språk.

att de som faktiskt ser till att vara jämställda oftast ökar i vinst/produktion eller vad det nu kan vara som är målet på resp arbetsplats samt att det trots det fortsätter att vara män som tillsätts/nomineras av män talar också ett rätt tydligt språk.

Mattias Sääksjärvi said...

Det jag lärt mig av SSCO är att det sällan handlar om varken kompetens eller kön utan om dem vilka de starka parterna lyckats myggla ihop sig om tidigare. Och ja, visst är det ofta så att det är män som finns i de där inofficiella organen. Valberedningen brukar inte betyda mycket alls. Men kanske har det ändrats?