Sunday, May 3, 2009

Polisen måste göra ett bättre jobb för att skydda mötesfriheten nästa år!

Det var en fantastisk första maj i år. Sol, värme och massor av folk. Stämningen var på topp. Det var en arbetarrörelse under hårt angrepp som reste sig och visade att vi är en kraft att räkna med. Totalt tågade över 20 000 människor genom Stockholm i olika tåg.

Tyvärr fanns det i år liksom flera år innan ett störande element när MUF:are stod vid sidan av tåget och skanderade sina ramsor. Detta har de gjort flera år men i år var de extra många och extra aggressiva. De sprang även omkring i humlegården medan vi samlade våra krafter. Jag önskar att jag kunde säga att jag inte blir provocerad men det blir jag. När någon intar våran dag och en park där vi samlas och stör vårat tåg ser jag det som en provokation.

Tyvärr kom det sig i år till sammandrabbningar och MUF:arna blev bortjagade och någon blev slagen. Jag har hör rykten om att det var folk från kommunisterna och den autonoma vänstern som stod för detta. Dessa rörelser delar delvis vår kamp men har en våldsideologi som vi inte ställer oss bakom. Våld är något som vi socialdemokrater måste ta avstånd från. Samtidigt var det MUF som började genom att störa vår demonstartion och därmed mötesfriheten.

Några av de autonoma som var de som jagade bort MUF:arna har på diverse bloggar lovat upptrappning till nästa år och MUF:are har uttalat sig om att de inte låter sig skrämas. Min kommentar till detta är att om MUF vill slåss med den autonoma vänstern så var så god. Men blanda inte in vårt tåg och SSU. Polisen måste till nästa år skydda vår mötesfrihet från provokationer och skjutsa bort MUFarna till skogen som man brukar göra med andra demonstranter utan tillstånd som kan skapa oordning.

Om de mot förmodan fått demonstrationstillstånd att stå en halvmeter från vårt tåg är polisen mycket naiva men jag har svårt att tro att detta är fallet denna gång. Jag hoppas också att det inte är så att Polisen särbehandlar MUF bara för att de kommer från finare samhällsklassr och ser väldrigt pråpra och ordentliga ut.

Jag skall verka för att Socialdemokraterna skickar brev till polisen med begäran om ökat beskydd från dessa provokativa krafter. 1:a maj är trotts allt vår dag. Och vilken fantastisk dag!

Andra bloggar om: , , , ,
DN om bråken

5 comments:

Catti Ullström said...

jag är helt enig, det är faktiskt aningen märkligt att polisen väljer att inte hålla motdemonstranter på avstånd vilket man brukar göra i andra fall då motdemonstrationer förekommer.

Erik Hellsborn said...

Ni ogillar alltså motdemonstrationer? Det är för all del försåtligt, men det blir lite märkligt med tanke på att SSU/SAP gärna stör SD-möten.

Och för övrigt. Vad då "er dag"? 1 maj skulle väl vara arbetarnas dag, och det var länge sedan sossarna satte den svenska arbetarklassens intressen i främsta rummet.

Anton Andersson said...

Mig veterligen brukar Sossarna ordna paralella motdemonstrationen på annan plats. Så gör vi i alla fall vid salem demo här i stockholm. Kan hålla med dig delvis men vad skulle SD göra bättre. Detta högerparti!

Vi behöver en kraftfull politik för arbetarklassen men SD kan aldrig att komma med den. De kommer bara att södja höger regeringen som kommer försämra för arbetarklassen.

Erik Hellsborn said...

Vi kommer stödja det block som ger oss bäst möjlighet att förverkliga vår politik. Höger, vänster, det spelar ingen roll.

Anton Andersson said...

Nåja

Sverigedemokraterna har sagt att de aldrig vill regera med sossarna och sossarna har sagt det samma. Er politik är fientlig mot arbetarklassen och gynnar bara de rika!