Monday, May 18, 2009

Sorg & demonstration

Vid ett tillfälle bad jag mina burmesiska studenter att skriva ett tal till sin personliga hjälte. Vad jag inte insåg var att nästan alla skulle skriva till en och samma person. Kärt barn har många namn, heter det. Det gäller också den burmesiska demokratirörelsens stora frontfigur och symbol, Daw Aung San Suu Kyi. I talen mina studenter skrev kallades hon storasyster, mamma, Daw Suu, the Lady med mera. När de talade om henne talade de inte egentligen inte så mycket om henne utan om den kamp och det hopp hon symboliserar. Drömmen om friheten.

Idag var det dag ett i den orättfärdiga rättegången mot Aung San Suu Kyi. Runt om i hela världen har människor demonstrerat. På Mariatorget demonstrerade bland andra S-studenter. Jag är glad att det demonstrerades. Men känslan av att det är så enormt otillräckligt försvinner inte. Känslan av att det den här gången faktiskt handlar om hennes liv och att vi har ett ansvar som vi vägrar ta.

Det är så förbannat sorgligt.

No comments: