Saturday, June 20, 2009

2 problem och 1 möjlighet


Bilden: En pojke som packar träkol.

Jag började dagen mycket tidigt, så jag har tid att skriva lite.

1. 1 miljard hungriga!
2. EU- ett elitprojekt?
3. Det öppna fönstret för en "ny" vänster.

Ett tankeexpriment; låt oss säga att du inte äter frukost, lunch eller middag. Tills lunch klarar du dig, alla äter faktiskt inte frukost. Till middag kommer du dock vara **** sur och om tunnelbanan eller bussen inte kommer i tid är risken stor att du blir mycket arg. Nå, det var en dag. Fundera då hur det måste vara att gå omkring mer eller mindre hungrig hela tiden. Aj, ja det vore ju inte så roligt...

Det har på senare tid rapporterats om att världens konstant hungriga, har överskridit en miljard människor. De flesta lever i Asien men det finns också fattiga i övriga delar av världen...

Nå, detta är inget nytt. Globaliseringskritiker och övriga kritiker, vilken label man nu vill stämpla dem som; brukar framhålla att antalet fattiga ökar i världen, även om antalet % har minskat de senaste, ja 20 åren eller så. Det här kan ju låta lite konstigt men det är det inte alls, det är snarare logiskt. OM befolkningen ökar i världen samtidigt som antalet % får ökad inkomster att köpa mat för, ja då minskar antalet % hungriga även om antalet fattiga kan öka.

Nu kan man ju välja glasögon, antingen anser man att antalet % eller faktiska tal är viktiga. Eller så väljer man båda. Det är såklart strålande att världen har blivit mindre fattig på flera sätt de senaste 20 åren, men samtidigt är det gigantiska problem att när nu livsmedelspriserna ökar, så slår det mot fattiga.

1 miljard hungriga är inte bara ett säkerhetsproblem, utan snarare en humanitär katastrof. Du kanske tycker det skulle var jobbigt att bara käka nudlar eller ris ett par dagar i veckan, men faktum är att just detta, att få äta sig MÄTT är ingen självklarhet. (vilken stolpskott som nu trodde det..)

En annan tanke är att vi i väst inte har råd att rädda världen, nej, rädda hela världen kan ju vara lite jobbigt. Men att kraftigt öka biståndet skulle göra skillnad, skriva av skulder skulle göra skillnad, skippa skydstullar skulle göra skillnad, ha skatt på ekonomiska transaktioner göra skillnad med mera. Att se Asiens fattiga som vårat problem- för gissa vad? Människor hänger ihop (Thatcher har fel). Jag lider när du lider. Om du ser ut som ett benrangel och står framför mig kommer jag må dåligt, där jag står med min feta hamburgare och dricker belgisk Duvel öl. Det är psykopati att inte reagera över att människor har det dåligt, och fantasin är konstruerad så att vi kan känna med fattiga tusentals mil här ifrån. Vissa menar att det finns ett energifält som håller människor samman, inte en gud men energi, om det är energi eller empati är sak samma. Jag mår skit när jag vet att jag blir "arg" över att bara äta ris, medan ett par miljarder i världen LEVER på just ris.

Utrota fattigdomen, gör så att kommande århundrade blir det mest framgångsrika historiskt. Det är ingen utopi, inget krångel, förslagen är oändliga. Alltifrån småkrediter till bönder, till ekonomiska avgifter för de miljarder som snurrar runt jorden varje dag. Det är svårt men inte omöjligt att radera fattigdomen. Det handlar i grunden om viljan till att förändra världen, ett naivt hopp om förändring.

-----------------
EU- den nya superstaten?
EU skall få Irland att rösta ja, så att superstaten EU kan växa ( federalism). Man kommer säker lyckas, det är lika bra att ställa sig in på detta. Är EU ett fredsprojekt eller ett handelsprojekt? Jag tror att svaret ligger i att det är både och. Inte vidare social orienterat blir det ialla fall med en höger som styr. Ibland får man höra av gnälliga sossar som inte tål att folk inte vill vara så liberala, att man skall skippa EU´s vara eller icke vara. Bull shit säger jag. Om JAG fått rösta idag, hade jag röstat NEJ. Av en anledning; EU är främst ett ekonomiskt sammarbete. Laval dommen och framtida integration göra att länder som Sverige måste "harmonisera" skattetryck och annat= benfast liberalism.

Jag är för sammarbete, men inte som det ser ut idag. Om fackets makt minskar vill jag inte vara med. Sedan kan folk snacka om fred och ditten och datten hur mycket de vill. Jag vill inte vara med i en union som vars grund är genomliberaliserad ekonomi. Då spelar det ju faktiskt ingen roll om jag röstar på SAP här hemma i Sverige, eftersom att 60% av lagarna i landsting och kommuner kommer som EU direktiv. Ja, det är typ 60%...

Varför tror du marknaden jublar inför EU? ...

Lösningen... lyser i stjärnorna
Nå lösningen på det hela heter någonting, typ skapa nya allianser och tankegångar i vänstern. Socialdemokraterna borde inte vara för Lissabonfördraget om man inte kan vara säker på att facket inte påverkas. Att gissa är ingen bra ide..
Lissabon är ett steg mot federalism, alltså EU som superstat, vilket ledarna drömmer om. Jag är världsmedborgare hellre än EU medborgare.

Det öppna fönstret som infinner sig i en klimat+ekonomisk+ojämlikhets kris är att människor hör ihop. Människan är en kollektiv varelse och att se till hela gruppen menar jag är evolutionärt "riktigt". Människan utvecklas bäst i gemenskap med andra. Individer som springer omkring separerade och utan koll på vad den andra gör är svag. Det är smart att arbeta tillsammans.

No comments: