Monday, June 15, 2009

S-studenters kongress i Göteborg 2009



Tack för en supertrevlig helg. Jag har genom de gångna åren jag pluggat varit på en rad kongresser; och även om jag inte kommer ihåg skillnader och likheter mellan de olika kongresserna (mer än de olika ordförandena Åsa, Erik, Magdalena, Kajsa); det var trevligt och bra politiska debatter!

S-studenter är viktiga, för den ideologiska debatten och för att bredda SAP.

Grattis till den nya förbundsstyrelsen samt; Kajsa, Daniel och Linus.
Det hör inte till det vanliga att ordf., sekr. och kassör får sitta så länge som ni gör. Anledningen är skulle jag gissa att ni gör ett bra arbete. Gör man ett bra arbete får man förnyat förtroende.

Det skall bli intressant att följa S-studenter i framtiden. Jag tror att förbundet sakta men säkert kommer växa och bli en starkare röst, och förhoppningsvis påverka socialdemokratin.

En central tanke är att S-studenter skall våga tänka nytt, vågar tänka fritt! Detta är enligt mig den viktigaste funktionen hos förbundet; och det som i längden gör att S-studenter kommer stå starkt i sol och regn.

Tack även till SSK delegationen! Jag är imponerad av Erik, Emmy och Catti. Som proffsigt såg till att rum delades ut, in och utjusteringar fungerade, samt gjorde oss väl förberedda inför kongressen. Alla i delegationen har tagit ansvar.

SSK är en stark klubb, med starka åsikter. När socialdemokratin ibland sätter upp fingret i luften för att känna var vinden blåser; är SSK en radikal klubb med klassanalysen alltid i bakhuvudet. När debatten fastnar i röstmaximering fokuserar SSK på den centrala frågan " Hur kan vi minska skillnader mellan de som har och de som inte har?". Om man vågar vara idealist samtidigt som man ser terrängen får man respekt.

När jag blir äldre..
Det är roligt att få vara med i en dynamisk miljö. Antagligen kommer jag när jag blir äldre se tillbaka på tiden i SSK som en mycket viktig period av mitt liv. Eftersom att klubben vågade tänka fritt, vågade tänka "nytt". Jag som har en ådra av idealism, blir glad när människor vågar tänka utanför de givna gränserna. Det socialdemokratin behöver tror jag är en dos idealism, och tron på att samhället går att förändra. SSK är en blåslampa för att minska skillnader i samhället.

Nästa år är det valår, när jag i ösregnet på väg hem från kongressen samtalade med Kajsa, konstaterade vi att det kommer bli stenhårt men roligt. Socialdemokratin kan inte tro att man kan vinna val genom att 1. Vara passiv!
2. Kopiera motståndaren!

Socialdemokratin måste skapa visionen om ett starkare samhällle; där fler får plats, samtidigt som man kommer med egna lösningar, inte bleka kopior av den blå sidan.

Snart är det valrörelse igen, kamrater, jag kommer ha kraftig ångest över valförlust men med er vid min sida kommer jag orka kämpa för vinst. Med er, kamrater, blir jag starkare...!

Tillsammans är stark.


/ Johan Nyström, ombud på S-studenters kongress 2009 i Göteborg.

1 comment:

Catti Ullström said...

Tack själv, för en riktigt bra kongress. Jag har tänkt jag också ska skriva något om den och då bland annat om hur fantastiskt bra hela vår delegation var (även om jag är extra tacksam till Emmy och Erik som verkligen drog ett jättelass). Inte för att jag trodde något annat, men det var så skönt att allt funkade så bra som det gjorde. Enkelt att vara ordförande i en klubb med grymma medlemmar, helt enkelt.

//Catti