Tuesday, June 16, 2009

Tankar från S-studenters kongress

Det var längesedan jag var så trött som jag var när jag vaknade igår och insåg att jag försovit mig. Sprang upp (faktiskt) och sprang till jobbet (faktiskt) och hann precis i tid. Var väldigt trött.

Det har varit ett par minst sagt hektiska veckor för S-studenter och för SSK. Kårval följdes av EP-val som följdes av S-studenters 20:e kongress i Sveriges baksida (also known as Göteborg). När kongressen avsutades på söndagen och vi satte oss i bilarna och åkte hem var det inte bara jag som var trött, det var vi allihop. Trötta men förhoppningsvis ganska nöjda. För trots att det varit mycket så har det varit väldigt roligt. Och trots att det känns ganska skönt att vi har sommaruppehåll längtar jag lite tills det sätter igång igen i höst.

De flesta av våra motioner gick igenom, inte minst för att så många SSK:are gick upp i talarstolen och gjorde riktigt bra ifrån sig där uppe. Exempelvis är S-studenter nu (äntligen) för sex timmars arbetsdag och har förändrat sitt allmännpolitiska program så att det är mer offensivt i fråga om skatteavsnittet (med lite hjälp från kamraterna i SEK blev det till och med ännu bättre). Vi vill riva upp IPRED och FRA och vi kommer att ha en konferens kring globala marknader. Och så vidare.

Kongressen var bra. Diskussionerna i plenum var riktigt bra. Besluten i plenum var åtminstone stundtals väldigt bra. SSK-delegationen var den bästa delegationen på plats. Alltid i tid, hela tiden fulltaliga och ofta uppe i talarstolen. Dessutom hade vi, till skillnad från övriga klubbar, uppe lika många kvinnor som män i talarstolen. Det var en målsättning från vår sida, en viktig målsättning vi lyckades med.

Stort tack till alla ombud och ersättare från SSK. Ni var grymma och det är så grymt att ni är det. Extra stort tack till Emmy och Erik som drog ett tungt lass och gjorde det riktigt bra. Johan har skrivit det väldigt bra nedan, alla i delegationen tog sitt ansvar. Det stämmer, och på något vis gjorde alla också mycket mer och såg till att det blev väldigt kul.

//Catti

Ps. Och stort grattis till en av mina favoritbloggare, Johannes Åsberg (Bios Politikos), som fick årets Ola S Svenson-pris. Välförtjänt, helt utan tvekan.

3 comments:

Anton Andersson said...

SSK: var grymma! Ansvarsfulla och förberedda.

Nästa gång kanske ni ropar votering lite högre så kanske vi vinner ännu mer ;).

Catti Ullström said...

Ja, vi får träna på att ropa både högt och snabbt till nästa år, så ska det nog gå vägen. ;-)

johannes said...

Tackar tackar Catti, you're to kind!