Friday, July 24, 2009

600 fonder och jag...pensionssystem goes wild!


Det finns åtminstone en stark poäng att tjäna mycket pengar även om du idag inte gör av med så mycket. Det handlar om din kommande pension! Jag sökte på Google för att sätta mig in i pensionssystemet och fick en del svar; pensionen likt en liten djävul dyker upp varje år i ett kuvert. Sluta skicka brandgula pensionpapper till mig, jag pluggar..!

Esbati skrev en artikel 2005 och Dan Josefsson har skrivit om pensionssystemet ett par gånger. För mig räcker det gott att hela högern var för det hela, då MÅSTE det vara dåligt (I alla fall fall för vanliga arbetare som helst vill ha trygghet på ålderns höst. Jo jag tror trygghet är mer eftertraktat än spekulation) Vad socialdemokratin trodde vill jag inte veta. NEJ, du behöver inte säga till mig att SAP köpte tanken om den eviga tillväxten. Jag vill INTE veta! En socialdemokrati som köper marknadens lovsång har jag fått nog av!

Problemet stavas aktier. Jag gillar inte tanken på att behöva sätta sparpengar i spekulation som jag skall ha som gammal i spekulation. Tro mig jag är ingen amatör när det gäller aktiehandel. Jag köpte mina första fonder som typ 15 åring. Jag vet mer om aktier än många- speciellt att aktier i grunden handlar om en nivå av risk man är villig att ta ( investerar du i Ryssland (olja), Kina, Indien, eller Syd Amerika kan du tjäna en hacka, men problemet är att du har en 5a av 5 på riskfronten se morningstar.se)! Den som säger att aktier inte har någon vidare risk, är amatör och har inte förlorat pengar än...det bästa sättet att lära sig om aktier är att investera i något obskyrt bolag, förlora allting och sedan lära sig kalkylera rimliga risknivåer.

Problemet med aktier/fonder är begreppet: risk! Du kan inte spekulera på börsen och tro att du alltid kommer tjäna pengar ( det är klart att du kan tro att du är stålmannen, men det slår tillbaka var så säker!) Det är därför banker säger att du skall investera i olika former av värdepapper och blanda frisk... de som bara köpte (folkaktien) Ericssonaktier eller Teliaaktier ångrar sig nog idag.

(Råd till investerare om du nu nödvändigtvis (!) skall investera i spekulation: Avanza Zero med 0% i avgift som investerar i de 30 största företagen på A listan. Men minst 50% i räntefonder, i nuvarande ekonomiska läge bör du ha cirka 70% i räntefonder i minst ett år framåt. Om du vill ha en högre risk tar du bort räntefonderna och istället investerar i en global aktiefond mer bred marknadsinvestering eller fond i fond. Vilket innebär att fonden investerar kapital i andra fonder. Eller så gör du som jag, skiter i all investering och låter pengarna vara på vanligt konto. OMX har visserligen gått upp senaste året, men det är osäkert läge och stora exportföretag i Sverige har det svårt!)

Att det är bra om du tjänar mycket pengar, har att göra med att den som tjänar mycket pengar har en högre marginal när det gäller levnadsstandard; kan alltså ha en högre risk i sitt sparande!

Jag har gett upp när det gäller rationaliteten i pensionssystemet; det är rena vansinnigheterna att amatörer skall välja bland fonder i en stor katalog med hundratals fonder. Ursäkta om jag är lite spydig, men det resulterar garanterat i att många kommer kombinera ihop en fondportfölj som inte bara är ensidig när det gäller marknader, utan även med stor säkerhet alldeles för stor risk.

Om du går ut på gatan och frågar om folk vill att du spelar med deras pension, tror du det gillar det? Tror du att barnskötaren och snickaren vill satsa pengar i ett spel som aktier handlar om? Svaret kommer bli ungefär såhär " Ja lite risk är ok, men inte för mycket!"

Ja men skippa de där med hundratals fonder som folk skall välja mellan! De som gör ett ickeval, tvingas också investera i aktier. Själv kommer jag hitta den tråkigaste räntefonden jag bara kan hitta. För när det gäller min framtida pension vill jag inte spela spel.

Jag behöver inte dricka champagne på ålderns höst, men jag vill gärna har råd med mjölk..

VAD GÖRA?


Jag är ingen expert på vare sig ekonomi, eller pensionssystem. Men ett tips kan ju vara att sluta investera pensionspengar på börsen som sedan försvinner i ekonomiska nergångar - vilket har varit precis vad som skett ( jo det har försvunnit ett par hundra miljarder i börsnergångar)! Det intressanta är den totala risken; alltså jag har inget emot att några få rika champagne drickande brats i Fort Innerstad vill leka med sina pappas pengar, låt dem leka ( det ger skatteintänkter)! Det jag är emot den risk börsen innebär för den vanliga medborgaren. Den som alltså inte har pappas pengar att leka med....
Pensionsystemet borde vara typ vara konstruerat så att man får en miniminivå av ens totala
livsinkomst. Den exakta siffran har jag ingen aning om, låt oss säga runt ~70%. Det borde finnas spärrar mot för låga pensionsnivåer, och system som gör att de med lägst inkomster får en högre andel av sin livsinkomst, för att de inte skall komma i kläm.

Jag tror att jag skall börja månadsspara i riksgälden.

Göran Persson får avsluta inlägget innan jag lapar sol och drömmer:

" Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort"

Aftonbladet.

PS. Något kommande inlägg handlar om det "fria" skolvalet, en direkt plankning av nyliberalt tankegods DS.

1 comment:

Gryningsräd said...

Tycker att man borde få välja själv vad man gör med sina pensionspengar. Själv skulle jag vilja ha mina pensionsinbetalningar rätt i näven så kan jag investera dom på mitt sätt... självklart avsäger jag min rätt att sedan kräva pension av staten.

Det låter som du vill ha något att välja på? Valfrihet kanske hade varit något att testa...

Du kanske kan komma ihåg känslan av frustration som du känner nu när man hör om familjer som vill välja skola för sina barn, välja vem av föräldrarna som vill stanna hemma med barnen, den som har tröttnat att jobba på Apoteket och öppnar eget - med bättre öppetider och service? Behåll den känslan inför kommande diskussioner...