Friday, August 28, 2009

Heja Europa!

Läser i SvD att Italiens fotbollslandslag numer inte tänker tillåta homosexuella par spela i landslaget. Ett fullt rimligt beslut eftersom bögar spelar sämre fotboll. Framförallt om de också är kära i varandra... Eller hur var det nu? Skämt åsido är beslutet givetvis helt galet och fel på så många plan att det är svårt att veta om jag ska skratta eller gråta.

Det är som bekant inte bara i Italien som de mänskliga rätterna förlorar mark, det sker också i andra av Europas länder. Rasism, homofobi med mera. Otäck utveckling är bara förnamnet. Samtidigt glöms det bort. Samtidigt som det rapporteras om övergrepp talar vi fortfarande inte riktigt om det. Det förminskas till enstaka företeelser och något som hände någonstans rätt långt bort. Jag önskar att det vore sant men det kan det knappast räknas som. Europa är ute på villovägar. Europa är inte en liten ö av fred, frihet och demokrati mitt i en värld av vilsenhet. Vi är snarare del av samma vilsenhet som alla andra. Inte för att Europa någonsin varit en sådan ö, men ibland talar vi som det vore så. Föredömet Europa. Föredömet Europa där alla är så säkra på att vi är så bra att vi blundar när det börjar gå helt åt skogen.

Det skrämmer.

Bloggat: Lindahl, Hbt-sossen, Rasmus, Mona for president,

1 comment:

Anonymous said...

Hej,

Så här tänker jag: Jag är heterosexuell och har aldrig "gått ut med det". Kan man inte spela fotboll utan att skylta med sin sexuella läggning?