Wednesday, August 26, 2009

Lägg ner alla s-bloggar med omedelbar verkan

Ja, så känner jag just nu. Jag är arg. Jag undrar om den socialdemokratiska bloggosfären gör mer skada än nytta. Förhoppningsvis är det inte så. Men ibland undrar jag vad som är fel. För något är ordentligt fel i vår rörelse när partikamrater är mer intresserade av att bete sig som tonårsmobbare än av att diskutera politik.

Att socialdemokratiska manliga, och ofta aningen äldre än undertecknad, bloggare brukar roa sig med att basha varandra så mycket som möjligt är inget nytt. Det kommer och går med jämna mellanrum och det är nästan alltid ungefär samma personer involverade. Tydligen går märkligt många vuxna män igång på det där. Jag tänker inte skriva vilka jag syftar på, och det kommer säkert provocera en del, men ärligt talat: Ni vet vilka ni är och jag har ingen lust att gynna era dumheter med länkande.

Jag undrar ibland varför de är politiskt aktiva, de vars hela engagemang verkar gå ut på svordomar, elaka etiketter och allmänt bråkande (nästan alltid utan intellektuella inslag). Kanske har de blivit skadade av ett allt för polariserat debattklimat där elakheter belönas mer än klokheter. De vet kanske helt enkelt inte hur man för debatt. Det låter förstås nedlåtande, men jag orkar inte bry mig. Deras småaktigheter förstör också för alla oss andra. När den socialdemokratiska bloggosfären blir sandlåda för förvuxna bråkstakar så hämmar det den socialdemokratiska debatten och det skrämmer bort folk från socialdemokratin.

Titta på bilden nedan och på rubrikerna bland s-bloggars mansdominerade topplista. När jag ser det där så tänker jag att det skrivs en del klokt men det försvinner in i sörjan. Jag tänker att det där är en rörelse jag aldrig skulle gå med i ifall jag inte visste att det fanns delar som är något helt annat. Jag tror inte jag är ensam. Jag tror att ni alla om ni vågar vara ärliga förstår precis vad jag menar.




Vore jag blå skulle jag älska dessa bloggande bittra s-män. Det är de blå som gynnas av "debatterna" kring vem som är tjockast och vem som är fulast (läs vem som kan bli hårdast nedtryckt). Men nu är jag röd och jag är arg. Ordet är fritt och det har vi kämpat för. Ta lite ansvar och använd utrymmet till något vettigt. Eller gå hem och dra ett stort lager filtar över er.

Jag har gått ur högstadiet. Jag vill inte gå det igen. Som s-bloggar.se ser ut idag undrar jag om det inte är en stor djävla årskurs 7 jag är med i och varför jag och en hel massa grymma och drivna människor lägger flera timmar om dagen på vår rörelse när det sitter en massa bittra gubbar och lägger sin politiska energi på att tära ner allt vi vill bygga upp.

Fan ta er, faktiskt.

Och sen håller jag med Ola också. Och är helt medveten om att jag också sätter elaka epitet och bashar för fullt i det här inlägget. Ändå gör jag det.

20 comments:

Anonymous said...

Du har rätt! Istället för att tala ideologi och tankar kring hur vi för fram vad vi står för så kastar vi paj på varandra.

//Michael Arvidsson

Anonymous said...

Vad är det för trams. Om socialdemokratiskt tankegods blir svårt att skilja från borgerligt sådant blir det nog svårt att vinna ytterligare stöd för socialdemokratin. Och det är i högsta grad befogat att diskutera vilken väg socialdemokratin ska gå.

Avbeställa gråterskorna och kom igen i sakdebatten.

http://www.s-info.se/silfverstrand

Olssons tankar said...

Vilket skitsnack
Jag har varit aktiv i detta parti sen 1979 och tillåter inte att såna som Björn i O, skriver vad för skit som helst på sin blogg och jag tänker fortsätta följa hans argumentation, om du sen inte tåler en rak o ärlig argumnetation är det din sak, sluta med din patetiska argumnet som alltid ska utmana i att vi är för gamla, för ickefeministiska och bittra, det kalls härskarteknink cattis, ge dig in i sakdebattaen istället osluta gråt.

Malin Hanson said...

gråterskor och gråtare har man ju sett en del av genom åren. i stället för att kasta sig in i en diskussion med sakliga argument väljer somliga att oja sig över sin egen position. inget nytt eller spännande i det.

jag vet inte exakt vilken bakgrunden till detta blogginlägg eller till de kommentarer som fällts är. men jag skulle misstänka att catti gör mer än beklagar sig för egen del här. mellan raderna kan man som läsare av inlägget se ett strukturellt problem. det kanske är det vi bör diskutera istället för att racka ned på varandra.

Fredrik Jansson said...

S-bloggar.se är verkligen helt ointressant om man är intresserad av en diskussion med spänst och intelligens. Förutom att pinga mina inlägg håller jag mig så långt bort från den sidan som möjligt. Det finns så mycket mer relevant att lägga sin energi och upprördhet på.

britta sethson said...

Vi har haft samma symptom i vår arbetarkommun i Umeå för ett antal år sen. Vi ägnade mer tid och kraft åt att kasta oss över varann än att diskutera sakfrågor.

Vi hade hemliga nomineringsmöten innan det egentliga mötet och gjorde upp taktik för att komma åt den andra sidan som var "de onda". Vi hälsade knappt på varann på stan och att sitta bredvid varann på repskapen var otänkbart. Det skrevs artiklar i den borgerliga lokalpressen om våra stridigheter.

Vi backade i valen och vi mådde skit.

Vi har lämnat det mesta av detta bakom oss tack vara kloka medlemmar i arbetarkommunen som kunde lösa knutar och föra trepartssamtal med viktiga ledarfigurer.

Senaste valet gick vi fram och tog flera nya mandat och nu är det härliga stämningar på repskap och vi satsar på ytterligare framgång i det kommande valet

Det håller inte att offentligt kasta skit på varann. Kan vi inte hyfsa debatten måste något göras åt det. Det finns inga bättre eller sämre socialdemokrater. Kan man inte föra en seriös diskussion inbördes med ömsesidig respekt för varann ska man låta bli. Det handlar inte om att sluta leden och kväva debatten. Det ska vara högt i tak. Men det handlar om att älska partiet och vårda det.

Jag vill tydligt påpeka att jag inte riktar mig till någon särskild person med detta inlägg. Ansvaret är allas.

Anders Eriksson said...

Det är ju bara att notera att hrr Silfverstrands och Olssons reaktioner inte bidrar till något annat än att styrka Cattis tes.

Anna said...

Håller med Anders till fullo. och den som följt Cattis tidigare bloggar (framför allt hennes egen "Cattis blogg", men även en tid "Alliansfritt Sverige") vet att om någon diskuterar sakfrågor på nätet så är det väl hon!

/Anna

Bengt Silfverstrand said...

Under alla omständigheter kommer vi inte att vinna några nya väljare med akademiskt finlir och det allmänna gnäll som ovanstående blogginlägg initierat.

Kom igen i sakfrågorna. Det finns en uppsjö sådana att diskutera.

Eva Hillén Ahlström said...

Men Bengt, tycker du att det är en okay samtalston som är bakgrunden till Cattis och Olas blogginlägg? Att med elaka ordval nedvärdera dem med annan uppfattning, istället för att med respekt bemöta, diskutera och debattera sakfrågorna i inläggen. Och det gäller även mot andra än partikamrater.

Vi vinner säkert inga val med akademiskt finlir men inte heller väljare med de tonfall som florerar här på S-bloggar just nu. Och kalla det inte gnäll, det handlar om att kräva vanligt hyfs. Jag tror stundvis inte att jag läser rätt, det är obegripligt för mig vilka hånfulla och förolämpande epitet som klistras på partikamrater av partikamrater. Och så är vi förvånade över hur barn och unga uppträder mot varandra – bevare oss väl – skall inte vi vuxna vara förebilder?

/Eva

Catti Ullström said...

jojo, man kan tycka mkt. och inlägget jag skrivit är raljerande, aningen onyanserat och väldigt arg, men ibland pallar man inte annat. ibland tröttnar man på dessa gubbar som beter sig i bloggosfären som på repskapen. om vi har problem med att få in unga i partiet så kanske orsaken delvis är hur de befintliga medlemmarna beter sig mot varandra. tanken ligger inte så långt borta.

sen tycker jag att det är roligt att det angrips som akademiskt finlir. bara roligt.

Anonymous said...

Jag gillar att du själv bashar de som bashar. Samtidigt kanske det behövs i vissa lägen. Jag brukar aldrig gå in på S-bloggar längre. Anledning till detta är precis det du skriver om.

Linus

Catti Ullström said...

hehe, jo visst. stämmer. det är kanske problemet med det debattklimat som bashning skapar, det liksom sprider sig. och det är därför det är så förbannat dåligt.

Johan Ingerö said...
This comment has been removed by the author.
Johan Ulvenlöv said...

Det finns ett bloggnätverk som socialdemokraterna driver som fokuserar på andra saker än det som berörs och det är vårt nätverk för progressiva bloggar - Netroots.

Alla är välkommna - även de som inte är partimedlemmar, vi träffas regelbundet, arrangerar seminarier, möten med ledande företrädare, nu senast med Mona Sahlin. Vi har dessutom en årlig Nätrotträff, senaste träffen ägde rum i Almedalen.

Så om du känner att du vill opinionsbilda på nätet för att förändra sverige i en progressiv riktning, välkommen att anmäla dig till vårt nätverk. mer info på www.netroots.se

matsandersson said...

Den interna debatten kan vi föra inom vårt interna bloggnätverk på Sosserian
Mats

Anonymous said...

Hej Cattis,

Har inte läst hela ditt inlägg än.
Jag fick nämligen skrattparoxysmer redan efter några rader. Du skrev själv på Badlandshyena en gång att den bloggen var den roligaste. Det här inlägget fick mig att skratta lika mycket som jag gör där. Bra ös i dig!

Ska läsa resten av inlägget och kommentarerna senare.

Bästa hälsningar från moder Svea, som vill bekämpa partiarkala strukturer i vårt parti.

Bengt Silfverstrand said...

Men ok, Eva, Cattis m fl. Deltag då i debatten om hur vi ska utforma den framtida s-politiken. Ska det ske efter borgerligt tankegods - modell s-skribenterna på DN-debatt eller efter en linje där vi angriper tidens orättvisor?

Välkomna till den debatten. Se bl a http://www.s-info.se/silfverstrand

Anders Eriksson said...

Bengt: Det finns ingen motsättning mellan att å ena sidan delta i den politiska debatten - jag kommenterade DN-artikeln på Arvid Falk häromdagen - och å andra sidan att reagera på när den politiska debatten förs på ett destruktivt sätt.

Tendensen att sätta etiketter på sina meningsmotståndare i den egna rörelsen är bara destruktiv. SSU är sånär på väg att återhämta sig efter ett decennium av positionerande och destruktivt bekämpande av "den andra sidan". Det leder oss inte framåt, det tar tvärtom livet av oss.

Att definiera ut någon som "höger" är inte att ta debatten. Det är att kapitulera inför den.

Catti Ullström said...

anders: word!