Saturday, August 1, 2009

Tankar om Pride och humanism



BILD: Stockholm Pride

Jag skulle plugga lite och tyckte att det var väldigt mycket folk på stan, det visade sig att det var Pridetåget idag. Eftersom att jag inte snackat med några om att hänga på, så sitter jag några meter ifrån på KB och skriver ett litet inlägg :=)
Lite surt är det att inga har hört av sig, men men.. jag kunde själv ha ringt runt!!

Jag läste också en artikel här, som handlar om att det inom HBTQ rörelsen kanske inte bara är frid och fröjd. Och varför skulle det vara det; undrar jag medan trummorna hörs utanför fönstret!? Det är mer eller mindre självklart att en grupp människor som har olika förhållningssätt till HBTQ rörelsen har olika åsikter. En champagnedrickande bög från Djursholm funkar kanske inte helt med en Anarkafeministisk lesbisk kvinna. Även om de kämpar för att öppet i samhället få visa sin kärlek!

I de bästa av världar skulle inte Pride behövas. Pride skulle så att säga vara varje dag! Det skulle vara lika normalt att vara lesbisk, transa, eller vad man nu vill kalla sig, som någonting annat! Vi skulle inte se ner på kärlek utan lyfta framm kärleken, som någonting som gör att livet får en djupare mening. Kärleken till våran nästa, oavsett om det är man eller kvinna eller bortom det heterosexuella språkbruket; som skapar dikotomier där allting placeras in i kvinna eller man. Där vi fastnar i genuskategorier!

Man kan förhålla sig lite olika till Pride, jag väljer att se på arrangemanget på flera sätt. Å ena sidan är det helt nödvändigt att HBTQ människor samlas och finner styrka, liksom arbetarrörelsen gör den 1 Maj. Å andra sidan känns alltihopa väldigt kommersiellt, vilket kanske är att kraftigt svära i kyrkan!? Men jag tycker faktiskt att 500 kr för ungdommar för att komma in på Pride house, ÄR på tok för dyrt!! Faktiskt är att priserna känns exkluderande, vilket inte kan vara meingen? Ett konkret tips för nästa år, sänk avgifterna, så att jag som fattig student med svaga kopplingar till HBTQ rörelsen också kan få gå in....för allvarligt nu har jag inte råd! Och det är väl inte rätt? Om man kan öppna grindarna och låta alla få komma in, då har man verkligen skapat ett inkluderande arrangemang som kan få konservativa att ändra uppfattning om HBTQ.

Nu säger den kloka, att här har vi en vit heterosexuell man som inte kan låta bli att klanka ner på arrangemanget! Mitt svar blir att det är är fantastiskt att 50 000 människor går i ett tåg som för inte så länge sedan skulle klassificerats som sinnesjuka av psykiatrin och majoritetsamhället. Tittar vi i våran omvärld så är HBTQ hårt ansatta, i många länder döms man till döden (!) eller får långa fängelsestraff! Jag tror att det kan vara svårt för många att förstå att HBTQ i många många länder och städer ÄR omöjligt. Lagstifningsmässigt och åsikter i folkdjupet.

I länder där religionen är stark, finns det ett stark motstånd från framförallt katolska kyrkan mot HBTQ ( katolska kyrkan är starkt representerad i många länder!). Den Svenska Kyrkan är inte signifikativ för kristendommen; vilket gör att jag personligen är med i organisationen humanisterna.

Religionens roll i världen handlar indirekt och även direkt om att inskränka de mänskliga rättigheterna; speciellt de kvinnliga rättigheterna som tex. abort!! Eftersom att de religiösa skrifterna ( tänk inte själv följ en bok..) fördömmer HBTQ gruppen, om man faktiskt läser vad som står i de religösa skrifterna. Och inte som Svenska Kyrkan struntar i bokstavstolkningen. Svenska Kyrkan känns ofta inte alls religiös, det känns lite som att man kan säga vad som helst. Att fluffa till det är att försöka vara folkliga, även om det finns krafter som menar att Svenska Kyrkan tappat sin "själ".

Man kan som Ted Harrys i en video med Christer Sturmark (humanisterna.se) säga att man inte har tid med dessa inskränkta människor. Som har en mer bokstavstroende syn på Bibeln ( typ som Livets Ord). Ted Harrys är präst i Svenska Kyrkan och orkar inte inse att även om hans kristendomm handlar om kärlek till sin nästa, respekt, medlidande etcetera. Så hjälper inte detta HBTQ människor i Syd Amerika! Varför jag tjatar om religion handlar om att religionen som den ser ut faktiskt inskränker människors kärlek. ( Jo det gör den, om du ser verkligheten runt omkring dig!)

Humanismen bejakar människan, tror på människan! Har inga dogmer från böcker som man måste följa! Humanismen som livsåskådning har inga som helst problem med HBTQ människor, eftersom att vi benfast tror på människans egna förnuft! Vi tror på kärlek, vetenskap, konst, och framförallt människan i sig själv som bärare av mening! Inte bara för att människan alltid är rationell, utan för att människan själv tillsammans med andra är ansvarig för sitt liv. I den radikala friheten långt från gudomliga diktat, väljer människan väg i livet. Inte för att man är rädd för en Gud som skapat oförändliga lagar, utan för att ens moral säger så. En moral som baseras på det sunda förnuftet och den personliga moralen.De finns de som säger att utan en Gud är allt tillåtet, jag vill inte vara kompis med en som resonerar så...

Humanismen som inte ser ner på kärlek, är inte självklar utan en historisk anomali. Humanismen, som tror på människan utan en dömande gud; är i våran tid hårt ansatt av lobbygrupper som vill bestämma över andra (främst USA)! Den sekulära staten, som är neutral i religiösa frågor och som separerar stat från kyrka är hårt ansatt! Det vi kan hoppas på är att människor väljer sitt eget ratio, förnuft, istället för att ge sitt liv till en fiktiv gud. Kampen för frihet har knappt börjat! Kampen för att få vara kär i människor oavsett vad de har mellan benen, har bara börjat. Vårt århundrade kan skapa tollerans och medmänsklighet som aldrig funnits. Frågan är om människan är villig att titta inåt och befria sig från religionens diktat. Att i ett slag spränga bojorna, titta mot skyn och säga " Jag är myndig att tänka själv. Jag är min egen filosof!"

1 comment:

Mikusagi said...

Välskrivet och intressant blogginlägg.

Men att komma in på Pride House kostar inte 500 kronor, utan 60 kronor per dag. Tänkte du på Pride Park? Jag vet inte vad det kostar där, bara att det är för dyrt för mig.