Saturday, October 31, 2009

En liten seger och en stor förlust!

Tja; jag har varit med ett tag ( 10år ) och vet att ombuden brukar gå med partiledningen. Men det är lite synd att S alltså inte förbjuder att ta ut vinst ur skolor, som lärare anser jag att skolor finns för att ge elever kunskap, inte företag pengar.

Anneli Hulten, stark kvinna från Göteborg säger i en SR intervju att man "lever i en annan verklighet" och kan därför inte förbjuda vinster i välfärden helt.

Det stämmer att vi lever i en annan verklighet än för " 10,15,20 år sedan ".
Pragmatiskt kan jag förstå hur man resonerar, man vill gå mellanvägen för att inte skrämma väljare. Samtidigt så rimmar det illa med vinster i välfärden, hela poängen med välfärden är att den inte skall handla om marknadens principer om vinst, utan snarare mycket hög kvalitet för alla.

Jag är egentligen inte arg, men jag blir kanske lite trött på allt. Före kongressen ställde jag mig dock in på att partiledningen skulle vinna de flesta frågor, det brukar vara så. Västsahara frågan var dock oväntat, även om jag inte kan frågan i sak.

Kritiken från de som är mera vänster än SAP handlar om att det spelar ingen roll att S sitter i regering eftersom att man accepterat den borgerliga ideologin.
Som svar kan man säga att det i alla fall inte blir sämre med en S regering, det blir bättre än med en skattesänkar-Allians. Samtidigt finns det en inneboende rationalitet i att kritisera SAP för att många gånger anpassa sig till borgerligt klimat istället för att kämpa emot.

En sådan tydlig signal är boken 10-tals-programmet där man antagligen med eftertryck kommer visa i grafer, och siffror att ojämlika samhällen är ett problem.

Politik är ganska enkelt och logiskt, ibland. Partiledningen är "super" pragmatisk, sedan finns det andra hållet, de som är tvärtom väldigt ideologiska. Jag och väldigt många andra i S-studenter är väldigt ideologiska; vi har svårt för det pragmatiska synsättet eftersom vi inte i sak är intresserade att pejla vad en osäker allmänhet anser, utan snarare går helt enkelt efter våra ideologiska glasögon.

De ideologiska glasögonen säger oss att det inte på något sätt går att motivera vinster i välfärden, och genom att i sak vara emot att det offentliga skapar vinster åt aktieägare så blir det väldigt enkelt för oss att säga att vi är emot vinster i skolan, ja hela välfärdssektorn.

1 comment:

Anton Andersson said...

Intressant inlägg. Känner mig dock mest besviken över kongressens beslut.