Friday, October 30, 2009

Poängen med en bok?




Boken "10-tals programmet" i inlägget innan är faktaspäckad. Vilket inte är konstigt det är en bok skriven av akademiker. Samtidigt är den, när jag har läst cirka halva kapitlet om Socialdemokratin en bok som vill röra upp känslor.

Just detta att röra upp känslor visar på om en bok är intressant. Det värsta en bok vare sig det är en fackbok eller skönlitterär, är att inga känslor kommer upp. Att inte säga bu eller bä inför en bok visar att boken är irrelevant för personen.
Jag blir lite trött när jag läser inledningen, jag har i leda hört om Socialdemokratins problem vid 70 talet, men jag är medveten om att författarna gör rätt i att göra ett direktnedslag i den heta kitteln.

För att kunna se framåt, måste man ibland se bakåt!

Det intressanta är inte exakt alla faktorer vad som gjorde att Socialdemokratin fick problem, utan det är som författarna pekar med hela handen; vilka lösningar finns!

Jag har fått en känsla när jag läser att man vill skapa debatt! Man vill ha reaktioner, är det bra eller dåligt det vi skriver? Hur ser Socialdemokrater med olika synsätt på bokens olika avsnitt?

Det är liksom dags för en fördjupad debatt, istället för ett halvsovande tillstånd.
För som författarna skriver:

- Vad vill Socialdemokratin?

Räcker det med att administrera eller skall man förändra?

Hur mycket skall man förändra, och med vilka verktyg?


Det värsta som kan hända är när allting går på räls utan att det vrids ut och in. Detta vill bokens författare ändra på. De vill stanna upp tåget, prata med passagerarna och köra vidare och kanske vrida destinationen?

No comments: