Friday, November 6, 2009

Är det verkligen fred vi vill ha?

Till varje tänkbart pris? Imperiets gamla låt fran 80-talet dyker upp i huvudet när jag läser Daniels senaste blogginlägg (http://lakejerna.blogspot.com/). Att Centerpartiet kan tänka sig att acceptera sänkta löner för unga är i sig ingen nyhet. Var det inte Centerpartiet i Stockholm som senast sa att det är en mänsklig rättighet att få jobba för hur låg lön som helst? Jag tycker mig minnas något liknande. Det häpnadsväckande i sammanhanget är precis som Daniel också skriver den socialdemokratiska talespersonen Berit Högmans kommentar till Centerpartiets utspel:

"Man ska inte alls avfärda den här typen av förslag, men det är A och O att man är överens med de fackliga organisationerna. Nivån vill jag inte ta ställning till, men ingen är ju betjänt av att lönen blir så låg att den inte går att leva på."

Man ska inte alls avfärda den här typen av förslag? Det ska man visst. Vad hände med principen om lika lön för lika arbete? Köttberget måste borja röra på sig. Införandet av sextimmars arbetsdag skulle kunna vara ett steg på vägen.

Det handlar inte enbart om några kronor mer eller mindre i plånboken, det handlar om grundläggande värderingar om jämlikhet som vi inte under några omständigheter bör kompromissa bort. Det är sorgligt att vi måste lägga krut på en sådan här debatt inom vårt eget parti.

2 comments:

Johan Nyström said...

Nej, det är det såklart inte. Socialdemokratin måste ha en tydlig linje i denna fråga och våga vara ideologiska. Hur svårt kan det vara, undrar man ibland... bra skrivit!

Johan Nyström

Catti Ullström said...

Jag tycker om den låten. Jag tycker inte om den här utvecklingen. Och jag håller med dig.