Saturday, December 19, 2009

ETC El, Den eviga tillväxten och lite mer om lyckoforskningen

Lyssnar på Sveriges Radio. Dricker ljummet kaffe, och funderar på om jag har betalat medlemsavgiften till SSK. Läser en färsk ETC och bestämmer mig för att byta till deras el, Greenpeace har väl inte fel..äh vad fan jag blir medlem i Greenpeace också. De var ju för sköna på COP15 mötet, när de vecklade ut banderollen.

I like..

Jag läser på Kajsa Borgnäs blogg om tillväxten och klimatet och kan såklart inte mer än hålla med om precis allting. Vi kör ett par citat.

" Hur en sådan ekonomi ser ut, som inte grundar sig på det evigt ökande resursutnyttjandets praktik, måste därför vara grundläggande för den ekonomiska diskussionen under de kommande åren. "

Ja, om det är så att vi måste minska utsläppen i våran värld för att inte katastrofala saker skall hända, är grön tillväxt helt centralt. Faktum är att detta är mycket svårt, för som Borgnäs skriver, så är hela samhället baserad på tanken om att öka den materialla standarden hela tiden. Vilket såklart skapar enorma problem, vilket forskning pekar på.

Ännu konkretare hur tokig situationen är, kan vi läsa av nästa citat.

"Av de 4,7 hektar mark som krävs för att producera det som en medeleuropé konsumerar under ett år, samt ta hand om avfallet för detta, finns bara 2,3 hektar inom Europas gränser"

Även om man är taskig på siffror ( jag tex.) så förstår man att om befolkningen i Europa gör av med 4,7 hektar mark, och det bara finns 2,3 hektar mark inom Europa så måste det tas någon annanstans. Oj, slutsatsen blir såklart att det sker en form av kolonialism, där rika använder fattiga människors jord. Jag kan inte på något sätt finna ett logik som säger att detta är ok!

"De förbättringar som gjorts på miljöområdet har ätits upp av växande volymer; större bilar, mer konsumtion, slit-och-släng."

Ja, det är klart att det gör sak samma om man gör saker mer miljövänliga om man sedan använder mera grejer. Det är nästan så man skrattar och gråter på en gång...


"Och här finns ju, naturligtvis, möjligheten. I vetskapen om att marknaden inte är av Gud given. Att politiken behövs...Man kan inte effektivisera fram jämlikhet och hållbarhet, man måste reglera och omfördela – därför är det offentliga avgörande och avreglerings- och spekulationsideologin ett onödigt ont. "

Ja, man kan ju hoppas att marknaden inte är gud given ( om gud nu inte är nyliberal..). Precis, det krävs jämlikhetspolitik för skapa trygga samhällen där människovärdet inte bara ses utifrån konsumtion, offentliga investeringar tex. kollektivtrafik för att minska trafiken och inte förbifart Stockholm.

"Vår ekonomi har misslyckats. En ny ekonomisk-politisk (överlevnads-)strategi behövs. Människans makt över klimatförändringarna är av nödvändighet också människans makt över ekonomin."

Ja, den har i alla fall misslyckats för de flesta. Att 20% av jordens befolkning gör av med 80% av konsumtionen, visar att det är en djup orättvis värld vi lever i.

Jag är inte ett dugg positiv. Jag tror inte att västerlandet är kapabla att ändra den mentala bilden av att prylar inte är livets mening. Jag hoppas på den världen vi idag kallar för "fattiga".

Någonstans i Asien sitter en munk och mediterar över den egoistiska västerlänningen. Munken försöker förstå hur man kan skita i andra- hur den gyllene regeln om att behandla andra som man själv vill bli behandlad, negligeras av den litterata och rika befolkningen i väst.

Jag ställer mig själv samma fråga. Det går utanför mitt förstånd hur man inte kan se utanför sig egen atomistiska värld, se att jaget hänger ihop med duet, att ditt liv påverkar mitt, att mitt liv påverkar ditt.

Jag lever uppenbarligen i fel kultursfär.

Ps. I en bok om lycka av en forskare ("Lyckans verktyg") står det att det är själva den mentala inställningen som är viktigast för om man är lycklig, ett disciplinerat sinne och en strävan efter harmoni leder till just harmoni. Eller som talesättet säger " Det är inte hur man har det, det är hur man tar det" DS

-------------
Jag ser alla egoister vandra omkring
och jag tycker synd om deras stenhjärtan
synd om en rik materiell värld
så fattig på medkänsla
så fattig på kärlek till den andra.

Jag ser alla egoister vandra omkring,
vad gör de hela dagarna? Själva i sina
skal av ensamhet?

Jag vänder mig utåt mot verklighetens slutande plan
tittar på trädet utanför mitt fönster.
Ser hur snön glittrar.

De är så fattiga i hjärtat.
Jag önskar jag kunde skaka om dem.

Jag ser alla egoister vandra omkring,
vad gör de hela tiden, när de fokuserar på sig själva?

Jag går inåt, reser in mot stadens pulserande liv,
ser människorna stressa när de är lediga,
shoppar julklappar istället för att vara med nära och kära.

Buddha, dharma.
Buddha dharma.

Du är ingenting utan den andre.

No comments: