Wednesday, January 27, 2010

Den radikala utopin om någonting annat!



Bild: ljus i mörkret














Så satt jag där i soffan hos min granne. Vi båda har haft en konstig dag, vi har inte gjort så mycket alls. Själv har jag visserligen skickat iväg ett pirrigt meddelande på Facebook och lånat en skönlitterär bok som jag skall läsa i skolan. Håller på att tvärläsa en del böcker ( Alice i underlandet är för go).

Den radikala utopin handlar om att se det som inte är, att tro på någonting bättre. Jag har börjat inse att förändra världen, är nästan omöjligt, att förändra sig själv är betydligt lättare. Samtidigt får man inte tappa hoppet, det är viktigare att tända ett ljust i mörkret än att se allt det mörka.

Just detta, att tända ett ljus i mörkret är någonting som vi människor ofta är för dåliga på. Vi tenderar att bara se mörkret, oja oss, slå över till en annan TV kanal och uppgivet säga " Vilken jävla värld". Det vi inte förstår är att det i all ondska finns godhet. I den kakafoniska världen av nonsens, där så mycket skit kommer in i huvudet att det blir system fel, finns det de som faktiskt gör gott. Det räcker inte, men det är alltid någonting, bättre än ingenting!

Katrine Kielos skriver i AB om sjukfrånvaron om konstaterar att ny empiri ger en annan bild av varför sjukfrånvaron steg. Läs!

Detta är ett typexempel, man tror att det inte finns fakta som går emot rådande tankar, men så kommer det en hel bok som vederlägger sega tankestrukturer. Mera sånt!
Fick ett mail om att Karneval förlag ger ut den uppmärksammade boken ( The Spirit lever) som jämfört länder och kommit fram till att jämlika är bättre länder. Är nära på att köpa den, även om jag faktiskt behöver en dos skönlitteratur och mindre facklitteratur.

Summa sumarum: Läs Aftonbladet artikeln, lär Karnevals bok som översatt The Spirit level.

Den radikala utopin lever , det gäller att tända ett ljus i mörkret.

No comments: