Friday, January 15, 2010

Fel inriktning vänsterdebattörer!

Det har startat en debatt på Aftonbladets kultursida angående skriften Arena innehåll.

Den ena sidan ( Suhonen , Jofesson) menar att tidskriften Arena helt har tappat klassanalysen, medan Arena å sin sida menar att de är en "bred" tidskrift.

Min åsikt är att problemet i sig inte är att Arena är en bred tidskrift eller inte, utan snarare att problemet är mera akut. Problemet handlar snarare om att vare sig man anser att Arena skall intressera sig mera för klass eller inte; vänstern når inte ut.

Jag skall vara pragmatisk. Jag anser det inte det vara ett problem att det finns olika vänstertidningar, men lite olika fokus. Det är väl bra att tidningar är olika? Samtidigt kan jag förstå ilskan över att facket lägger ner pengar på en ganska så udda tidning som kanske inte riktigt rimmar med vad facken bedriver som kärnan i dess verksamhet. Men, helt ärligt, facket får väl lägga pengar på vad de vill, de har jag faktiskt inte att göra med. Jag är inte med i facket och uppriktigt sagt är jag glad om man gör någon som helt investering för att starta diskussioner!

Jag är faktiskt riktigt kluven till hela grejen. I grunden är jag trött på att vänstersidan och högersidan hos den breda (!) vänstern aldrig verkar kunna mötas. Å andra sidan så vore det så klart skönt om vänstern kunde vara vänster och inte semiliberala. Alltså just negligera klassperspektivet.

Men jag undrar, vad blir resultatet av denna diskussion? Vad är det som händer långsiktigt när vi istället för att lyfta upp att vänstern har olika sidor, stänger inne oss och ser våran "syn" som den riktiga?

Jag är inte så säker på att det hela är konstruktivt. Leder det här framåt?

Kanske man istället skall fokusera på att skapa fler mötesplatser för människor som anser att vänstern har någonting att komma med. Än att diskutera vad man skall diskutera!

Jag gillar helt inte debatten, och svaret är inte svart eller vitt.
Svaret handlar för att vara PK om att det skall såklart finnas tidskrifter för olika vänstersinnade, och att oavsett om man gillar Arena eller inte, så har de rätt i att vara hur "breda" som helst.

Som en not kan tilläggas att jag inte läser Arena dock läser jag regelbundet Tvärdrag, som jag hoppas växer i framtiden.

Slutligen vill jag tillägga att problemet inte handlar om att vänstersinnade ibland glömmer ( medvetet, omedvetet) klassperspektivet, även om Arena intresserade sig mera för klass ligger vänstern långt ifrån högern när det gäller media.

Kort och gott, vänstern suger hårt när det gäller media och kommunikation!

Där har vi det riktiga problemet!

No comments: