Thursday, February 4, 2010

" Det handlar om ett par hundralappar i månaden"

Min granne får manifestera hur politiken idag fungerar. Daniel Suhonen skriver ett kokande inlägg på Tvärdrag.se om att politik måste handla om värderinger, att partier skall vara annorlunda och debattera tydligt vad man anser. Ja det kan man ju hoppas, för de vinner demokrati på. Och det är ju en klar poäng om folk känner att det spelar roll att de röstar, att inte mittenpolitiken blir helt styrande.
Men det det är som grannen sa, när vi åt lövbiff och jag vet inte vilken gång i ordningen jag druckit för mycket öl; konstaterade på sitt Handelshögskole vis:
- Det handlar om ett par hundralappar i månaden, skillnaden är inte så stor egentligen...!

Antagligen sa han detta mitt emellan tuggorna ( jag lagade mat sent 21.30) för jag reagerade inte så mycket, jag var väl fokuserad på köttet och ölen. Nu i efterhand inser jag att det han sa var mer viktigt än själva middagen. För han har ju helt rätt och helt fel.

Å ena sidan har S gått åt höger de senaste 20 åren och M har på senare tid gått åt vänster, även om retoriken kanske ibland döljer att de egentligen trivs ganska bra med att vara ett högerparti. Det är ju en sak att låta som sossar och sedan speciellt i Sthlm hej vilt privatisera allting man kan, även om det sker till underpris.

Å andra sidan är det faktiskt skillnad, och skillnaden ligger i om hur mycket som skall ägas gemensamt och hur mycket som skall ut på marknaden- vilket leder till minskat demokratiskt inflytande.

Det intressanta är att i länder där offentlig sektor är mindre, så är klyftorna mellan de som har och de som inte har större än i länder där det offentliga är stora. Skandinavien har helt andra nivåer av fattigdom och social skiktning än England och USA.

Lars Ohly kommenterade visserligen i söndagens debatt att klyftorna mellan de som har och de som inte har, har inte varit så stor sedan SCB började mäta på 70 talet.

Ur jämlikhetsmått är samhället sämre än för 20, 30 år sedan.


Men vi går tillbaka till min granne, han konstaterar att S inte kommer göra revolution, nej inte ens reformismen får honom att tänka till. Han tror likt många andra att S är lite mera styrd liberalism än när högern får styra men inte så mycket mera. Även om han har fel, så är det talande att han inte ens reflekterar över det han säger. För det han säger är att det egentligen inte spelar roll vilka som styr, det är allmänliberalism ändå.

Man vill ju kraftigt säga emot, det var ju det där med Lars Ohly och SCB då...

Det är liksom skillnad på att sträva efter att utjämna samhället, än att retoriskt låta som sossar men agera som nyliberaler. Och framförallt att på sikt ändra hela det svenska samhället, för det är vad högeralliansen vill. Tro inte att man är nöjd förrens republikaner vallfärdrar till det nya kapitalistlandet, där väl till och med biblioteken snart blir privata- och i sin ordning tar betalt.

För jag tror ( och nu är jag faktiskt spiknykter) att vägen som det ser ut idag, är att biblioteken kommer på sikt ta avgifter på böcker. Det kan verka galet, att påstå något sådant. Men titta då tillbaka 20-30 år.

Jag hoppas verkligen att S inte köper mera liberalt tankegods, men när man säger sig vara för vinst i välfärden. Då vet jag faktiskt inte vad jag skall säga.

Det är fortfarande skillnad, det blir dock intressant att i framtiden se SCB´s statistik över rika och fattiga. Bli inte förvånad om några skålar chamgagne..

PS. I höstens val handlar det om att spä på ojämlikheten eller minska den. Var verkar bäst, att sakta dra tillbaka och skapa ett harmoniskt samhälle där alla, ja faktiskt alla får plats. Eller skall vi skapa ett elitsamhälle? DS.

Kolla in Storstad också, för en artikel om fattigdom.

No comments: