Monday, February 22, 2010

En annan värld är möjlig!

En skön sak med filosofin är att denna disciplin inte behöver "släcka bränder", filosofin kan se saker ur ett längre perspektiv; skapa mottankar mot den "enda vägens politik". Som filosof skrattar man gott när människan högstämt pratar om "den enda vägen" som att livet, privat och socialt bara har en fil. När livets skrattar åt oss och säger med en allvarlig ton.
- Du trodde att det bara fanns en väg, men när du vaknade upp ur drömmen såg du livets skimmer av möjligheter framför dig. Du insåg din egna frihet, ångesten hamrade mot ditt bröst och du log, för i virrvarret av kaos viskade din själ och sade. Gå, gå dit där ditt hjärta hör hemma, låt hjärtat vara din visare i livets labyrint, att gå inåt är att kunna skapa utåt.

En annan värld är möjlig
Djupt inne i folkmyllret sitter en kvinna någonstans i världen. Hon skall sälja mjöl och väntar spänt på dagens inkomst. Kommer hon klara månaden, kommer hennes barn att få mat som gör att de inte svälter? Kommer mannens lönecheck från fabriken att räcka till.

Vid bordet längst bort sitter våran vapenhandlare från Saudi Arabien. Han rättar till slipsen och möter den svenska motparten, Bofors. Innan samtalet börjar beställer mannen en kopp mycket stark te, för att få igång hjärnan. Efter en timme skakar de hand och våran vapenhandlare struttar upp till Nationalmuseeum som den svenske motparten tipsat om. Kontraktet är i hand, solen lägger sig för att sova vid horisonten.

Jag sitter vid KB och läser tidskriften " Politisk filosofi". I en artikel står det att den globala vapenhandeln år 2006 var uppe i 1300 miljarder. Siffrorna är för stora, min strupe är hes. Jag känner suget efter kaffe, men cafeterian har stängt och jag har heller inga små mynt på mig. FN` milleniummål som bland annat hade målet att kraftigt minska fattigdomen i världen skulle bara kostat cirka 130 miljarder. Man förundrar över prioriteringarna.

Jag kliar mig på skägget där jag går i Skärholmens galleria. Försöker förstå hur alla varor kan omsättas. Jag funderar kring hur människor orkar konsumera så mycket som de bevisligen gör? Jag går in på Myrorna och köper en bok av Göran Hägg en klassisk slips och en liten ljusbehållare av marmor. Tänker att pengarna i alla fall används för att stötta de som inte passar in i samhället.

Läser klart " Det måttfulla upproret" Tänker på att författaren inte visste 2004 att det skulle komma ännu en kris, och ännu en period av borgerliga slakt av välfärden.
Kliar mig i ögonen och avgör om jag skall dricka öl eller te. Ölen vinner och jag slår ihop datorn för att gå till ICA med en gnagande känsla ifrån boken

- Var är berättelsen som kan få vänstern att lyfta?


Nästa bok ligger uppslagen, " Livet måste ha en mening" av Viktor Frankl. I hörnet lurar Björn Elmbrants bok som förklarar den svenska modellens fall. Men Viktor vinner, man börjar bli lite trött på all dysterjöks litteratur.

No comments: