Thursday, April 1, 2010

Kom igen Carin Jämtlin, bättre kan du!

I diskussionen kring förbifart Stockholm kan man utläsa en hel del saker.
1. Sossarna vill ha förbifarten men även satsa på mer miljövänliga alternativ.
2. Vänstern och Miljöpartiet tjänar på att vara tydliga.
3. Det är sett till framtiden dumt att bygga fler vägar.

En viktig sak att påpeka är att förbifarten inte kommer minska trafiken, forskning säger ( vilket inte är konstigt!) att mer väg leder till tyngre trafik. Både i ETC, där Emilia Bjurgren Ordf. för SSU-Stockholm skriver tydligt om varför Carin Jämtlin måste ändra sig. Samt Aftonbladets ledarsida har också varit tydliga i frågan.

Om vi skall göra en argumentationsanalys av det hela, så kan man säga att det starkaste kortet för att bygga förbifarten är för S att man inte förlorar väljare. Det starkaste argumentet emot är miljön, det är inte hållbart med mer vägar när vi istället måste minska på trafiken.

Att Sossarna gör en dubbelpiruett och säger sig vilja även ta in miljövänliga alternativ gör hela historien ganska sur. Man säger " Ja, vi fattar att det inte funkar långsiktigt, men vi gör i alla fall inte helt fel".

Håller detta?

NEJ, jag menar att Sossarna gör bort sig genom att inte våga säga nej till bilvägar, och är mesiga när det gäller att bygga mer spårbunden trafik ( läs utökad tunnelbana).

Att miljöpartiet var emot det hela var kanske inte så konstigt ( "miljö"); men det sossarna även missar förutom att hela grejen är ekologiskt ohållbar (!) är att man inte tjänar på att vara alla till lags. Vissa kallar det pragmatism, jag kallar det feghet.

No comments: